Dagens PS

Chefen som hologram i 3D – nya sättet att kommunicera

I januari medverkade Mark O’Neil, vd för Columbia Shipmanagement, som hologram i 3D vid en konferens i Filippinerna, själv befann han sig på Cypern
I januari medverkade Mark O’Neil, vd för Columbia Shipmanagement, som hologram i 3D vid en konferens i Filippinerna, själv befann han sig på Cypern. (Foto: Columbia Shipmanagement)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 04 mars 2022Publicerad: 04 mars 2022

Nu experimenterar flera bolag med 3D-kommunikation, hologram, det är både nya startupbolag och etablerade jättar som Google, Microsoft.

ANNONS
ANNONS

I januari medverkade Mark O’Neil, vd för Columbia Shipmanagement Ltd, vid en konferens i Filippinernas huvudstad Manila, men han åkte bara några kilometer från bolagets huvudkontor på Cypern eftersom han deltog som 3D-hologram i naturlig storlek, det skriver Bloomberg.

Varje år åker Mark O’Neil vanligtvis på dussintals affärsresor till avlägsna platser för att träffa besättningsmedlemmar på något av bolagets 400 fartyg. Vid konferensen i Manila deltog han i 3D som ett hologram i en låda och kunde, via en skärm på Cypern, interagera med konferensdeltagarna.

Vill använda tekniken mer

Colombia planerar att använda tekniken för att utbilda medarbetare utan att någon behöver resa runt i världen. Mark O’Neil är så förtjust i idén att han planerar att köpa in fler enheter till andra av bolagets kontor.

“Det var ett riktigt ‘beam me up’-ögonblick”, säger han till Bloomberg och tillägger att publiken kände att han verkligen var där.

Fler jobbar med holografisk kommunikation

Pandemin har fått bolag att tänka om när det gäller arbete och regler och ser nu hologram som ett innovativt sätt att kommunicera med anställda, samtidigt som det kan minska resandet.

Jättar som Microsoft och Google, och minst ett halvdussin startupbolag, jobbar nu med att kunna erbjuda holografiska kommunikationstjänster till företag. Bolag som Novartis, DHL och lyxurmakaren  IWC Schaffhausen har skrivit upp sig som kunder.

ANNONS

Planerar släppa app

Det system som Columbia använde i Manila levererades av bolaget Portl Inc. i Los Angeles. De säljer lådan som visade Mark O’Neils hologram i Manila och studion med kamera, ljus, mikrofon och bakgrund som användes på Cypern.

Utrustningen kostade 160 000 dollar, drygt 1,5 miljoner kronor, men Portl säljer även individuella lådor för 65 000 dollar, drygt 620 000 kronor. Det finns även en mindre version att placera på ett bord för 5 000 dollar, cirka 47 700 kronor.

I mars planerar hologrambolaget att släppa en app som möjliggör för användare att ersätta studioutrustningen med en mobiltelefon. Bloomberg skriver att Portl förväntar sig att sälja 500 lådor och 5 000 bordsenheter i år.

Tidigare bara för underhållning

Portl grundades av David Nussbaum 2019 och han säger att hologram tills nyligen bara efterfrågades för underhållning.

“Istället för att digitalt återuppliva döda artister såg jag hologram som ett nytt sätt att kommunicera”, säger han till Bloomberg.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Forbes tipsar: Så skapar du arbetsglädje som ledare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS