Dagens PS

AI-mormor sätter stopp för telefonbedragare

Tror ni att en AI-mormor kan vara lösningen på telefonbedrägerierna? (Foto: Getty Images)
Tror ni att en AI-mormor kan vara lösningen på telefonbedrägerierna? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Den brittiska mobiloperatören O2 lanserar ett nytt vapen i kampen mot telefonbedragare – en AI-driven chatbot vid namn “Daisy”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Daisy är utformad för att efterlikna en äldre kvinna och kan föra långa, vindlande samtal om allt från stickning till familjeliv. Målet är att hålla bedragarna upptagna i telefonen så länge som möjligt, vilket förhindrar dem från att kontakta potentiella offer skriver O2 i sitt pressmeddelande.

Telefonbedrägerier – ett växande problem

Telefonbedrägerier är ett växande problem, särskilt för äldre. FBI rapporterar att personer över 60 år förlorade motsvarande 35 miljarder kronor på grund av telefonbedrägerier under 2023.

Med den ökande användningen av AI och röstkloning befaras dessa siffror stiga ytterligare.

ANNONS

Senaste nytt

Hur Daisy fungerar

Telefonbolaget O2 har samarbetat med “scambait”-experten Jim Browning för att utveckla Daisys förmåga att engagera bedragare i meningslösa samtal. Daisy använder avancerad AI-teknik för att transkribera tal till text, generera svar och omvandla texten till tal igen. Resultatet är en chatbot som kan föra realistiska samtal i upp till 40 minuter.

O2:s kampanj mot bedragare

Daisy är en del av O2:s kampanj “Swerve the Scammers” som syftar till att öka medvetenheten om bedrägerier. Enligt en undersökning från O2 vill 7 av 10 britter ge igen på bedragare som har försökt lura dem. Samtidigt oroar sig många för att själva bli offer. Mer än två tredjedelar av britterna är rädda för att bli måltavla för bedrägerier.

Influencer samarbetar med O2

ANNONS

Influencern Amy Hart, som själv blivit utsatt för bedrägerier, har samarbetat med O2 för att skapa en video om Daisy. Hon betonar vikten av att vara vaksam och ifrågasätta alla oväntade samtal.

Vad gör jag om jag blivit utsatt för bedrägeri?

Polisen uppmanar alla som misstänker att de blivit utsatta för telefonbedrägeri att göra en polisanmälan. Du kan antingen ringa polisen på 114 14 eller besöka en polisstation.

Det är viktigt att komma ihåg att polisen aldrig kontaktar någon med automatiserad röst på engelska. Om du får ett sådant samtal, lägg på luren direkt.

Läs också:

Här minskar – och ökar – bedrägerierna. Dagens PS

Jul-bedrägeri: Varning för bluffbesked. Dagens PS

Stärkt arbete mot investeringsbedrägerier. Dagens PS

Kravet: Bankerna ska göra mer mot bedragarna. Dagens PS

ANNONS

Läs också:

Så ska kinesiska bolag runda EU-tullarna. Realtid

Skattesmällen: Stor förändring för din pension – Så påverkas du efter nyår. News 55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]