Ett tag i våras var bedrägerier högst upp på agendan – såväl på regeringskansliet som vid köksbordet. Nu vill Niklas Wykman (M) följa upp så att bankerna tar sitt ansvar.
Kravet: Bankerna ska göra mer mot bedragarna
Mest läst i kategorin
I samband med att Sveriges television visade hur det kan gå till när bedragare lurar äldre hamnade frågan högst på agendan. Det ledde bland annat till att Ulf Kristersson kallade storbankerna till sig för att kräva hårdare tag mot bedragarna och skydd för kunderna.
Då menar Niklas Wykman, Sveriges finansmarknadsminister, att bankerna uppvisade ett lovande förändringsarbete – ett arbete som det är dags att följa upp.
“Efter vår påtryckning har bankerna beskrivit ett förändringsarbete. Vi följer nu mycket noga att det också omsätts i praktiken. Lönsamheten får inte bara omsättas i stora vinster, utan den måste användas för att hålla kunden trygg”, säger han till TT.
Bankernas framgång bra för ekonomin
Wykman säger till TT att det på det stora hela är bra för hela ekonomin att det går bra för bankerna, men att bedrägerier och skydd mot kunderna är områden där de tappat bollen.
Att täppa till hålen som bedragarna använder kommer att bli dyrt, eftersom det bland annat ställer krav på utökad kundtjänst och mer avancerade IT-system. Det anser han att bankerna har råd att finansiera med sina vinster.
Under höstens rapportsäsong har storbankerna stuckit ut som vinnare, där man både redovisat ett högre räntenetto än väntat och där andra intäktsströmmar ökat.
Läs även: Dousa: Saudiarabien en guldgruva för svenska gamingbolag. Realtid
Senaste nytt
Vad ska bankerna göra?
Redan i våras krävde bland annat finansinspektionen att storbankerna skulle göra mer. Då ville man se att bankerna skulle införa olika system som gör det svårare för bedragare att stjäla kundernas pengar.
Det kan bland annat handla om överföringar som tar längre tid, system som kräver att vissa transaktioner godkänns av en närstående och skarpare kontroller från bankernas system som flaggar och spärrar misstänkta överföringar.
Bankerna menar att det är precis vad man gör, bland annat genom att införa särskilda konton med fördröjda överföringar och system som spärrar fler misstänkta betalningar.
Samtidigt är de återhållsamma med den här typen av åtgärder då det slår mot ett brett kundsegment. När fler transaktioner spärras så innebär det ett ökat tryck på bankernas kundtjänst och en risk för minskad kundnöjdhet, vilket innebär att det blir en balansgång för bankerna.
Bedrägerierna minskar
De senaste månaderna har Polisen rapporterat en minksning av bedrägerierna i Sverige, det går att läsa på Polisen.se. Både sett till brottsvinter från telefonbedrägerier och anmälningar mot bedrägerier i allmänhet.
Om det beror på bankernas arbete mot bedrägerier eller en ökad medvetenhet om hur bedrägerierna går till är svårt att säga – kanske rör det sig om en kombination av faktorer.
Oavsett vad det beror på så har en trend av ökande bedrägerier brutits – vilket kan betyda att det går att påverka utvecklingen genom åtgärder.
“Under året har vi tagit stora steg framåt med samverkan med privata aktörer i syfte att förebygga bedrägerier, vi hoppas se ännu bättre effekter av det framöver”, säger Polisens Lotta Mauritzson.
Läs även: Finansbedrägerier för miljarder. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.