Dagens PS

5G: Dyrt äventyr för telekomjättar när konsumenterna tvekar

5G: Dyrt äventyr för telekomjättar när konsumenterna tvekar
T-Mobiles 5G Förstärkt verklighet, med karta på T-mobiles 5G nät täcker 305 miljoner människor över 44 000 kvadratkilometer. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 08 mars 2022Publicerad: 07 mars 2022

5G ska ge tio gånger snabbare uppkoppling, och en ny era av teknologisk utveckling. De tre amerikanska jättarna Verizon, AT&T och T-Mobile har satsat motsvarande mer än 1000 miljoner kronor, men har inte fått något tillbaka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bloomberg skriver om hur de tre telekomgiganterna spenderat 100 miljoner dollar (1000 miljoner kronor) på 5G-auktioner, men att det tre år efter utrullningen av nätet inte gett utdelning. Det verkar också som om den vanliga konsumenten inte är intresserad alls.

Om man räknar bort konspirationsteoretikerna, som skyllt på 5G när det gäller allt från strålning till spridande av covid-19, verkar de allra flesta inte alls bry sig om 5G. När 5G-systemet skulle slås på i USA tidigare i år varnade flygbolagen för att “stora störningar” skulle kunna drabba flygtrafiken, något Dagens PS rapporterat om.

De flesta märker ingen skillnad

Den högre hastigheten och större kapaciteten 5G tillgodoser de växande behoven av till exempel strömning av hd-film. Det allra viktigaste med teknologin är den omedelbara svarstiden i ett nätverk, låg latens. De allra flesta av oss märker inte skillnaden, om vi inte spelar dataspelsturneringar.

Enligt Bloomberg kan det mycket väl bli så att de stora techjättarna som Microsoft, Amazon och Google slår de trådlösa operatörerna vad gäller de datatunga apparna som de snabba 5G-nätverken vara grogrund för.

“Mina vänner frågar mig varför de ska köpa en 5G-telefon”, säger Chris Sambar, vd för AT&T:s teknologiavdelning. “För att undvika diskussioner håller jag med dem, men om man ser tillbaka var det samma sak med 4G. Det tog ett par år innan det började användas.”

ANNONS

Senaste nytt

Konsumenterna tjänar på konkurrensen

De vanliga mobilkonsumenterna hamnar i en gyllene sits när operatörerna slåss om kunderna för sina 5G-nät. Operatörerna börjar inse att det inte är de enskilda konsumenterna som kan ge vinst – man satsar på företag.

ANNONS

“Det blev uppenbart för en tid sedan att de största användningsområdena för 5G är företag, inte konsumenter”, säger Tammy Parker, analytiker hos GlobalData till Bloomberg.

Satsar på företag

Nu bildar operatörerna partnerskap med så kallade webscalers, de stora molnserviceföretaget som Amazons AWS, Microsofts Azure, Google och Meta. Molnjättarna ser 5G som en värdefull port till nya tjänster, som säkra privata nätverk som ersätter wifi, fabriksautomatisering, och edge computing, som gör att processerna går fortare genom att reducera latens och laggande. Appar och program som körs fungerar snabbare och mer effektivt, och det ger en bättre användarupplevelse och bättre prestanda.

“Jag är övertygad om att molnoperatörerna över till kommer att erbjuda alldeles för mycket för att ignoreras, säger Peter Supino, som länge varit branschanalytiker på Wall Street enligt Bloomberg.  

“Fördelarna med 5G blir betydande, och kommer att öka bland människor som inte har att göra med telekommunikation.

Läs även: Huawei utestängdes från 5G – stämmer Sverige 

Läs även: Teracom bygger ut för att erbjuda lufttäckning 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS