Dagens PS

Veckans citat: Affärerna som gör hela skillnaden

Affärer veckans citat
Affärer har gjorts i århundraden. Här har vi samlat några kloka citat på temat. (Foto: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 03 jan. 2024Publicerad: 03 jan. 2024

Vad är egentligen att betrakta som en god affär och hur upprätthåller du den? Här kommer svaret och veckans citat om affärer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Affärer har gjorts och avtal knutits i århundraden. Vissa av dessa affärer har kommit att bli avgörande för mänskligheten, genererat jobbtillfällen och gigantiska intäkter.

Andra har fått se sig bli både om- och överkörda. Kanske även utbuade.

Våga ta risker

Gemensamt för alla affärer, bra som dåliga, är dock att de alla är sprungna ur en dröm, som enligt de som lyckats, är avgörande för att affären ska gå i lås.

Resten brukar, om vi ska tro Michael Dell, grundare och vd av dator- och logistikföretaget med samma namn, lösa sig längs vägen.

Du behöver inte vara ett geni eller en visionär, eller ens ha en examen, för att lyckas. Du behöver bara ett ramverk och en dröm.

Michael Dell

Att risk har ett finger med i spelet är även det en devis, som den amerikanske affärsmannen och storägaren i Starbucks, Howard Schultz, ställer sig bakom.

Riskera mer än andra tycker är säkert. Dröm mer än andra tror är praktiskt.

Howard Schultz
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Innovation och ledarskap

Schultz får medhåll av Meta-mannen Mark Zuckerberg, som höjer ett varningens finger över risker. Eller snarare bristen därav.

Något som han själv inte tycks ha några problem med.

Den största risken är att inte ta någon risk. I en värld som förändras väldigt snabbt, är den enda strategin som garanterat misslyckas den att inte ta risker.

Mark Zuckerberg

Att vara en del av sin tid spelar även det stor roll. Liksom ett gott ledarskap.

Och vem kan bättre sätta ord på det än mästaren själv, Steve Jobs?

Innovation skiljer en ledare från en följare.

Steve Jobs
Metas vd Mark Zuckerberg är en man som knappast duckar för risker. På bilden under ett teknikkonvent under 2023. (Foto: Godofredo A. Vásquez/TT)
ANNONS

Vårda ditt varumärke

Det för oss osökt till entreprenören och miljardären som för många utgör sinnebilden av såväl innovation och risktagande som envishet – Elon Musk.

När något är viktigt nog, gör du det även om oddsen inte är på din sida.

Elon Musk

Så var det det där med de mindre bra affärerna. Transaktioner och kundrelationer som inte utvecklas riktigt som du tänkt, men långsiktigt kan lära dig något.

Något som Bill Gates och Warren Buffett tycks rörande överens om.

Det tar 20 år att bygga ett rykte och fem minuter att förstöra det. Om du tänker på det, kommer du att göra saker annorlunda.

Warren Buffett

Dina mest missnöjda kunder är din största källa till inlärning.

Bill Gates
Elon musk
Mycket har sagts och satts på pränt om Elon Musk – affärsman ut i fingerspetsarna. (Foto: Alessandra Tarantino/TT)
ANNONS

Affärer “som bussar”

Skulle en affär gå i stå är det förstås inte heller något att hänga läpp över, menar britten Richard Branson, entreprenör och grundare av skivbolaget Virgin Records.

Affärsmöjligheter är som bussar, det kommer alltid en ny.

Richard Branson

Är du dessutom lösningsorienterat lagd kommer de flesta av dina affärer sannolikt gå i lås, vilket en den amerikanska affärskvinnan och grundaren av hudvårds- och kosmetikmärket Mary Kay slår fast.

En företagare är någon som hoppar från en klippa och bygger ett flygplan på vägen ner.

Mary Kay Ash

Gör världen till en bättre plats

Avslutningsvis: Om din önskan är att bli rik på kuppen behöver dina affärer gynna den breda massan och göra gott för många.

Ett samband som den tecknade filmens fader tveklöst lyckats med.

ANNONS

Det enklaste sättet att bli rik på är att skapa och sälja en produkt eller tjänst som gör världen till en bättre plats.

Walt Disney

Relaterad läsning:

Veckans citat: Sanningen om pengar

Veckans citat: Värsta dödssynden av dem alla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS