Dagens PS

Vattenfalls jättemiss – tusentals el-kunder drabbade

Vattenfall mätare elräkning Extrem kyla energi elpris elstöd
Elräkningen slår rekord. Foto: TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 02 feb. 2023Publicerad: 02 feb. 2023

Vattenfall har 900 000 kunder i Sverige. Nu ska alla få en ny elmätare. Och det leder till problem med faktureringen mitt i krisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla klagar säkert inte. Januariräkningen var historiens högsta – aldrig har svenskarna betalat så mycket för el. Men många av Vattenfalls anslutna hushåll har helt enkelt inte fått någon elräkning efter att man kommit för att byta ut deras elmätare.

Totalt är det nästan en miljon kunder som ska få nya mätare, och för några tusen har det gjort att man inte fått elräkningen alls.

Det rapporterar SVT Nyheter i en artikel.

MISSA INTE. Saab tjänar 170 miljoner när försvaret rustar upp

Sex månaders räkning på en gång

Men det betyder inte att elräkningen inte behöver betalas. En elkund som SVT talat med i Uppsala län fick inte någon elräkning på sex månader.

“De var här och bytte min elmätare i juni och sedan dess fick jag ingen räkning på sex månader”, säger elkunden David Persson Lind i en intervju med SVT.

En annan kund som blivit intervjuad är oroad för att det kan bli dyrt när det väl dyker upp en räkning:

ANNONS

“Jag har inte fått någon räkning av dem sedan i september. När elräkningen väl kommer har jag inte en susning vad den kommer att landa på. Jag har petat undan några tusenlappar varje månad för att kunna betala den. Det kan bli en bra bit över 10 000 per månad misstänker jag”, säger Tony Westman, som har Vattenfall både som leverantör och nätägare.

Har man problem med mätare eller elräkningar som aldrig dyker upp ska man kontakta Vattenfall. Trots att det innebär en att tusentals kunder får problem fortsätter Vattenfall att byta ut mätarna.

“En ny lagstiftning gör att alla elbolag är skyldiga att installera smarta elmätare innan 31 december 2024 så vi har inget annat val”, säger Eva Feldt på Vattenfall.

ANNONS

Senaste nytt

Inkasso

Men att behöva betala sex månaders rekorddyr el i taget är inte så roligt för de drabbade.

“De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende”, säger Tony Westman till SVT.

Läs mer om el och räkningar:

Bedragare angriper elkunder via elstödet

ANNONS

Tusentals går miste om elstöd 

Elstödet kostar 10 miljarder 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS