Förtroendekrisen för banksektorn är djup, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, och som refereras av Svenska Dagbladet.
Storbanker får uselt betyg


Mest läst i kategorin
Missnöjet över storbankerna är i dag lika omfattande som i mitten av 1990-talet när Sverige hukade under en fastighetskris.
En av orsakerna är avståndet mellan kund och bank, det gapet har ökat med mobil- och datorteknikens framfart och sänker den personliga servicen servicen, vilket gör bankerna mer sårbara för negativ medial publicitet, skriver Svenska Dagbladet.
“Vi har aldrig stått så nära bankerna funktionsmässigt som i dag. Men samtidigt har vi aldrig stått så långt från banken relationsmässigt. Det gapet driver på förtroendekrisen”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.
I kundbetyget rasar alltså både Nordea och Swedbank, som både varit föremål för turbulens med skandaler. Dessa två banker hamnar på jumboplaceringar på listan över kundnöjdhet medan Länsförsäkringar Bank är i topp följt av tvåan Sparbankerna.
SKI:s undersökning baseras på telefonintervjuer med 7.933 personer under augusti och september i år.
LÄS ARTIKELN: “Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg” ›

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.