Lagren är proppfulla på modekedjor, skönhetsshoppar online – och elektronikvaruhus. Och de svenska kunderna är kräsnare än någonsin. Det är ett perfekt fyndläge för Black Friday, berättar shoppingexperten.

ANNONS

”Det finns väldigt bra möjligheter att se stora rabatter under Black Friday”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Black Friday är en rabattdag och infaller på lönefredagen en månad före jul. Konceptet har importerats från USA:s stora varuhus. På senaste tiden har Black Friday haft en tendens att utökas till Black Week, en rabattvecka i november. Andra butiker kör en hel månad.

Black Week, Black Month

”Black Month har blivit allt mer poppis”, säger Oscar Hagman, som granskat siffrorna.

Men det är inte hela sanningen.

”Statistiken visar att det är på själva Black Friday som flest butiker har rea och det är då som reorna är som störst” säger han.

Men man ska ändå se upp i julhandeln.

7 av 10 varor dyrare under Black Friday

”7 av 10 varor är billigare någon annan gång på året än just under Black Friday. Så är det inget man omedelbart behöver tjänar man på att kolla efter en extra gång”, säger han.

Han har tre tips för den som ska ge sig ut i novembermörkret:

För det första: ”Köp inget du inte behöver. Det är den billigaste rabatten för det kostar noll kronor”, säger han.

För det andra: ”Köp inte produkter med funktioner du inte kommer använda. Jämför modeller och ta en billigare variant om du kan komma billigare undan”, säger Oscar Hagman.

ANNONS
ANNONS

För det tredje: ”Prisjämför över tid. Bara för att du står i en butik med stora rabattskyltar så betyder det inte att det är den billigaste platsen, eller tiden för just det här köpet”, säger prisexperten.

Bra koll på önskelistorna

Och han borde veta. Som dataanalytiker på Prisjakt blir man prisexpert med tiotusentals produkter och kunder var sökvanor och -resultat utgör grunden för hela verksamheten.

”Just nu kan man se att folk är ganska pessimistiska med tanke på världsläget. Det är elverk, generatorer, ficklampor och walkie talkies som folk söker priser på”, säger han och fortsätter:

”Även campingkök är populära”.

Många hemmakockar

Men mode och skönhetsprodukter är populärt. Dessutom är hemmakocktrenden stor. Det kan man se som en pandemitrend som håller i sig, eller att fler vill laga mat hemma när plånboken säger ifrån mot yviga restaurangbesök i lågkonjunkturen.

”Intresset är stort för pizzaugnar, airfryers, många maskiner för köket”, säger Oscar Hagman.

Årets julklapp ska vara hemmastickad kläder. Garn och sådant finns inte med i Prisjakts databas.

”Men årets riktiga julklapp tror jag är airfryern. Det trendar och har gått upp 142 procent i sökresultat jämfört med i fjol samma tid”, säger han.

Men den stora frågan då?

Den stora frågan är hur man ska göra för att tjäna ordentligt på årets Black Friday-rabatt.

Många stora elektronikföretag började sin rabatt redan på onsdagen den 16 november.

ANNONS
ANNONS

Fem största reorna

De största rabatterna återfinns i enskilda kategorier som exempelvis (1) DJ-utrustning att koppla till datorn, som sänkts med 46 procent i rabatt denna månad. Även (2) handdukstorkarna har sänkts med 43 procent.

”Många har redan fixat sin handdukstork under pandemin då många fixade och trixade hemma, men jag tror också att de höga elpriserna har minskat intresset för just den produkten och då sänks priset”.

Även (3) Nintendospel till konsollen Wii är prissänkta med 46 procent, och (4) Längdskidstavar har även det minskat i pris med 41 procent.

En bubblare på listan är (5) 3d-skrivaren. Snittrabatten på 3d-skrivare var hela 39 procent på torsdagen när mätningen gjordes.

Fem största kategorierna

Men det är enskilda produkter som sticker ut. De fem största rabatterade kategorierna var

Hemmagym, där mer än var tredje produkt var nedsatt med mer än 10 procent.

Även skönhet och smink hade var tredje produkt prissänkt, med över 10 procent.

Cyklar verkar inte heller sälja så bra i novemberkylan, där var tredje produkt var prissänkt med över 10 procent.

Även hemtextilier som lakan och handdukar följer mönstret. Var tredje produkt hade sänkts i pris med mer än 10 procent.

Men de hårda paketen då?

Bland Tv- och dataspel, som är en klassisk kategori, kan man se att ungefär var fjärde speltitel var prissänkt. Bland de prissänkta var snittrabatten 25 procent. Det är betydligt mer än i fjol då ungefär 14 procent av spelen var prissänkta, och då med i snitt 15-procentig rea.

TV-aparaterna var prissänkta i 16 procent av fallen, med i snitt 21 procent av priset.

ANNONS
ANNONS

Även hörlurar, som är en populär sökvara på Prisjakt, är redan märkbart prissänkta. 13 procent av produkterna var sänkta med i snitt 22 procent. Högtalare för hemmabruk låg ungefär på samma nivåer, berättar Oscar Hagman.

”Det här är en effekt av att stora elektronikbutiker redan börjat sin black friday”, säger Oscar Hagman.

Och priserna kan sjunka ytterligare. Om man tror att produkten inte ska ta slut kan man vänta sig ytterligare rabatter på själva högtidsdagen.

”Har man is i magen kan det vara bra. Och den sämsta dealen som finns är ju att köpa något som man inte behöver”, säger Oscar Hagman.

Prisjakts sammanställning över reor på Black Friday kan du se här.

Läs mer om Black Friday:

Tacka lågkonjukturen för bästa Black Friday-rean någonsin [Dagens PS]

Sex smarta tips för att inte bli lurad på Black Friday rean [Dagens PS]

Minskad Black Friday shopping i fjol [Dagens PS]

Sju av tio svenskar litar inte på reapriserna [Dagens PS]