Hela 70 procent, sju av tio svenskar, har ganska eller mycket låg tillit till butikernas kampanjerbjudanden inför Black Friday, visar ny rapport.

ANNONS

Nästa fredag den 26 november är det Black Friday, den stora readagen. Men enligt statistik som Kantar Sifo gjort åt Prisjakt smyghöjde butikerna mer än var tionde produkt inför förra årets Black Week för att sedan rabattera varorna på Black Friday.

Konsumenterna litar heller inte på butikerna och deras reakampanjer – sju av tio svenskar (70 procent) har ganska eller låg tillit till rabattpriserna.

I fjol var det 72 procent som inte hade förtroende för reakampanjerna.

”Den låga tilltron till butikernas kampanjerbjudanden beror på att en del aktörer, medvetet eller omedvetet, fuskat. De som medvetet fuskar behöver fällas, men jag tror att det stora problemet ligger i att vi behöver uppdatera regelverket för hur butiker ska arrangera reor i dagens digitala och snabbrörliga handel. Jag önskar också att fler butiker utövar en mer transparent prissättning, där jämförelsepriset är ett branschsnitt istället för ett påhittat ordinarie pris”, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.

E-handeln väntas dominera i år igen

Av de svenskar som troligtvis ska shoppa på årets Black Friday-rea uppger en klar majoritet, 72 procent, att de tänker göra det online.

Trots att restriktionerna hävts är det fler som planerar att e-handla i år än i fjol då 64 procent av respondenterna uppgav att de skulle e-handla på Black Friday.

ANNONS
ANNONS

Under senaste åren har Black Friday enligt undersökningen vuxit med mellan 10 och 20 procent.

Svenskarna planerar att handla för i snitt 3 310 kronor under årets Black Friday-rea. Det är något mer än förra året. Då planerade konsumenter att spendera i genomsnitt 3 270 kronor.

36 procent av svenskarna uppger att de planerar att handla på årets rea, men 44 procent avstår med motiveringen att rean uppmuntrar till köphets och 27 procent har för avsikt att bojkotta rean för att den inte är miljömässigt hållbar.

Professor i DN: Shoppinghysterin ohållbar

I Dagens Nyheter sågar hållbarhetsprofessorn Oksana Mont konsumtionsevenemanget.

”Redan innan rean betalar vi inte det fulla priset för varornas sociala och ekologiska påverkan”, säger hon till tidningen som uppger, med hänvisning till Naturvårdsverket, att 63 procent av Sveriges utsläpp för konsumtion uppstår i andra länder.

I fjol shoppade svenskarna för 13,5 miljarder kronor under Black Week. I år väntas alltså fler spendera mer pengar under rean.

ANNONS
ANNONS

Drygt var tredje svensk, 36 procent, svarar att det är ganska eller mycket troligt att de handlar på årets Black Friday-rea. Förra året uppgav 35 procent av svenskarna det.

Var femte svensk (22 procent) planerar att spendera tusen kronor eller mindre under rean i år.

Prisjakts Kantar Sifo-undersökning i Sverige baseras på 3 446 respondenter i åldrarna 18-79 år och genomfördes 12-29 oktober i år.

Läs även: Postnord: Så mycket köper vi julklappar för i år [Dagens PS]