Konsumenter får samtal från personer som uppger sig ringa från Finansinspektionen. Men det är i själva verket bedragare som hör av sig och erbjuder ”penningöverföringar” och annat, och de är egentligen ute efter dina bankkonton.

ANNONS

Bedragarna hör av sig till olika personer och utger sig för att jobba på Finansinspektionen.

Så luras du av bedragare

De försöker lura folk att de behöver hjälp med pengar som investerats och förlorats, och att ”Finansinspektionen” kan stå för den hjälpen.

Men det kan de inte.

Andra har fått samtal om investeringar de nyligen gjort, och får då höra att de har fått tillgångar i någon kryptovaluta.

Men det stämmer inte heller.

”Vill hjälpa till”

Ytterligare personer har kontaktats av ”Finansinspektionen” för att göra penningöverföringar.

ANNONS
ANNONS

Men inte ens det är sant.

Finansinspektionen hjälper inte till med överföringar och investeringsförsäkringar.

Men de hjälper inte heller de som blivit lurade av bedragare.

”Om du blir kontaktad ska du aldrig starta ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av den som ringer. Ta heller inte emot hjälp att logga in på banken tillsammans med bedragaren för att på så sätt få tillbaka pengar. Råkar du som konsument ut för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.”

Det skriver Finansinspektionen på sin hemsida.

Läs mer om bedragare och Finansinspektionen:

Vill du veta mer om allt från hushållsekonomi och världsekonomi? Klicka här för att ta del av vår fiffiga nyhetstjänst, helt gratis!

ANNONS
ANNONS

Han blev miljardär av bedrägerierna – lurade kinesiska affärsmän [Dagens PS]

Bedragare lurar dig via deklarationen [Dagens PS]

Fifflade bort 500 miljarder [Dagens PS]

Ponzi-bedrägeriet ett av de största någonsin: Vd i stormens öga [Dagens PS]