Schibsted går in som storägare i svenska e-handelsappen Plick, som säljer second-handkläder och accessoarer. Plick kommer att drivas som fristående bolag, med stöd från den norska koncernen. 

ANNONS

”Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för ’preloved fashion’ bland unga konsumenter i Sverige, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces inom Schibsted i ett pressmeddelande.

”Vi är verkligen glada över att ansluta oss till grundarna och teamet och att hjälpa till att utveckla Plick vidare”, fortsätter han.

Schibsted majoritetsägare

Schibsted blir majoritetsägare, men hur mycket man investerar eller hur stor ägarandel man får framgår inte.

”Det faktum att Schibsted har visat en sådan tro på oss ger ett stort självförtroende till att fortsätta den spännande resa vi har inlett”, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick. ”De besitter kompetens som vi kan ta rygg på och med hjälp av Schibsted kan vi nu växa vår verksamhet på den svenska marknaden”.

Begagnat via egna annonser

Plick grundades 2013, och appen fungerar ungefär som Tradera och Blocket, där säljarna lägger upp egna annonser. Man presenterar sig som ett mer miljövänligt alternativ till ”fast fashion”. Användarna är framför allt yngre, främst kvinnor.

”Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor”, säger Christian Printzell Halvorsen.

”Dessutom är de aktiva i Sverige som är Schibsteds största nordiska marknad, så det här är verkligen en bra match”, fortsätter han.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Begagnade kläder som handelsvara [Dagens PS]

Läs även: Tradera blir svenskt igen – summan hemlig [Dagens PS]