Dagens PS

Priset på smör har ökat med över 20 procent i år

Hittills i år har priset på smör i snitt ökat med 21,6 procent. För årets första hälft är den genomsnittliga ökningen på livsmedel 9,1 procent
Hittills i år har priset på smör i snitt ökat med 21,6 procent. För årets första hälft är den genomsnittliga ökningen på livsmedel 9,1 procent. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 05 aug. 2022Publicerad: 05 aug. 2022

De senaste månaderna har media rapporterat om de stigande livsmedelspriserna i Sverige och för de flesta livsmedel har priset under våren ökat dramatisk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Foodrunners följer varje vecka priserna på mer än 300 000 livsmedelsvaror i nästan alla svenska livsmedelskedjor och kan konstatera att livsmedelspriserna har ökat med 9,1 procent under det första halvåret i år.

“På Foodrunners har vi möjligheten att kunna mäta både enskilda varor men också större kassar över tid och har valt att specialstudera smör, snacks, bröd och falukorv. Då vi inte bara är ett prisjämförelseverktyg, utan fokuserar på att hjälpa konsumenten handla sin totala kasse så billigt som möjligt, har vi kunnat följa priser i kombination med förändrat köpbeteende”, säger Andreas Johansson, CTO på Foodrunners, i ett pressmeddelande.

Tre prishöjningar har gjorts i år

Han berättar att det sker en jätteökning på priserna för mejerivaror och grönsaker, men att även priset på falukorv, bröd och ostbågar stiger. Hittills i år har tre prishöjningar gjorts, något som enligt Andreas Johansson aldrig tidigare har hänt.

I en undersökning i fler än 1 000 butiker har Foodrunner kunnat konstatera prisökningar på i genomsnitt 21,6 procent på smör, 15,2 procent på falukorv, 7,1 procent på bröd och 19,3 procent på snacks.

Nu börjar konsumenter ändra köpbeteende

“Vi kan konstatera att det underlag som Foodrunners sammanställer veckovis visar att priserna fortsätter upp även i juli och att det tyvärr ser ut att fortsätta så under hösten. Det är en allvarlig trend och den börjar påverka konsumenter och deras köpbeteende nu”, säger Andreas Johansson i pressmeddelandet.

Enligt Foodrunners börjar konsumenter nu, i takt med prisutvecklingen, ändra beteende, de börjar byta ut vissa produkter, jämföra priser och letar efter det billigaste priset på de varor de vill köpa.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Enorm kostnadsökning för det svenska jordbruket

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS