Kunderna lämnar. Inte för att räntan är hög, utan för att ingen svarar när de ringer. Det medger Swedbanks vd Jens Henriksson.
Kunderna lämnar – Swedbank skyller på telefonen


En gång i tiden kontrollerade Swedbank tillsammans med Handelsbanken, SEB och Nordea åtta av tio bolån. Idag har deras samlade marknadsandel inom bolån sjunkit till 70 procent.
Swedbanks utlåning har enligt E55 minskat från 916 till 911 miljarder kronor under det senaste året.
Enligt Patrick Siegbahn, rådgivare och skribent på Småspararguiden, har bolånekunderna helt enkelt tröttnat på storbankerna.
“Jag får framför allt höra att man är missnöjd med storbankernas service”, sa han till Dagens Industri i början av året.
Siegbahn verkar ha varit något på spåret. Åtminstone om man frågar Swedbanks vd.
Inte räntan, utan signalen
Det vore lätt att tro att Swedbanks höga snitträntor ligger bakom tappet. Banken har under varje månad det senaste halvåret haft bland de högsta rörliga boräntorna i Sverige, enligt en granskning från SvD.
Men vd Jens Henriksson håller inte med om att det är räntan som är boven i dramat.
“Men vi har ju inte varit tillräckligt bra på att svara telefon”, säger han till tidningen. “Det är vårt huvudproblem skulle jag säga”.
Läs även: Experten: Bolånetagare kan få vänta på lättnader. Dagens PS
Senaste nytt
Telefonpanik i somras
Enligt Henriksson var det under sommaren 2024 som allt brakade loss.
Diskussionen om bolåneräntor tog fart i media, bland annat efter uppgifter om att Swedbank nekat kunder att förhandla sina räntor. Då började samtalen välla in.
“Under juli, augusti och september förra året blev det jättemycket samtal som kom in till oss och då var vi för långsamma att svara”, säger Henriksson.
Ny plattform ska lösa problemet
För att vända trenden har banken investerat i en ny kommunikationsplattform. Målet är att 80 procent av kunderna som ringer ska få svar inom tre minuter.
I januari låg man på 20 procent – men nu ska man vara uppe i 50 procent, uppger banken.
Enligt Swedbank har allt detta nu börjat ge resultat. Banken ser åter tillväxt inom bolån.
Resultatet: ändå bättre än väntat
Trots telefonstrulet var Swedbanks resultat för första kvartalet 2025 något bättre än analytikerna trott.
Räntenettot var högre än väntat, och aktien steg med 3 procent under rapportdagen.
Läs också: Vd:n gläds åt försvarets miljarder – Swedbank tror starkt på aktien. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.