Dagens PS

Kunderna lämnar – Swedbank skyller på telefonen

Swedbank
Swedbanks telefonservice har varit bristfällig (Foto: Viktoria Bank/TT/Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 30 apr. 2025Publicerad: 30 apr. 2025

Kunderna lämnar. Inte för att räntan är hög, utan för att ingen svarar när de ringer. Det medger Swedbanks vd Jens Henriksson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Felicia Schön
Spela klippet

Så förvandlar du din skatteåterbäring till årets investering

28 apr. 2025

En gång i tiden kontrollerade Swedbank tillsammans med Handelsbanken, SEB och Nordea åtta av tio bolån. Idag har deras samlade marknadsandel inom bolån sjunkit till 70 procent

Swedbanks utlåning har enligt E55 minskat från 916 till 911 miljarder kronor under det senaste året. 

Enligt Patrick Siegbahn, rådgivare och skribent på Småspararguiden, har bolånekunderna helt enkelt tröttnat på storbankerna. 

“Jag får framför allt höra att man är missnöjd med storbankernas service”, sa han till Dagens Industri i början av året. 

Siegbahn verkar ha varit något på spåret. Åtminstone om man frågar Swedbanks vd. 

Inte räntan, utan signalen

Det vore lätt att tro att Swedbanks höga snitträntor ligger bakom tappet. Banken har under varje månad det senaste halvåret haft bland de högsta rörliga boräntorna i Sverige, enligt en granskning från SvD. 

Men vd Jens Henriksson håller inte med om att det är räntan som är boven i dramat.

“Men vi har ju inte varit tillräckligt bra på att svara telefon”, säger han till tidningen. “Det är vårt huvudproblem skulle jag säga”. 

ANNONS

Läs även: Experten: Bolånetagare kan få vänta på lättnader. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Telefonpanik i somras

Enligt Henriksson var det under sommaren 2024 som allt brakade loss. 

Diskussionen om bolåneräntor tog fart i media, bland annat efter uppgifter om att Swedbank nekat kunder att förhandla sina räntor. Då började samtalen välla in. 

“Under juli, augusti och september förra året blev det jättemycket samtal som kom in till oss och då var vi för långsamma att svara”, säger Henriksson. 

Ny plattform ska lösa problemet 

För att vända trenden har banken investerat i en ny kommunikationsplattform. Målet är att 80 procent av kunderna som ringer ska få svar inom tre minuter. 

I januari låg man på 20 procent – men nu ska man vara uppe i 50 procent, uppger banken.

Enligt Swedbank har allt detta nu börjat ge resultat. Banken ser åter tillväxt inom bolån.

ANNONS

Resultatet: ändå bättre än väntat

Trots telefonstrulet var Swedbanks resultat för första kvartalet 2025 något bättre än analytikerna trott. 

Räntenettot var högre än väntat, och aktien steg med 3 procent under rapportdagen.

Läs också: Vd:n gläds åt försvarets miljarder – Swedbank tror starkt på aktien. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS