Att vara chef är ett tungt ansvar och en arbetsuppgift som förpliktigar, vilket i sämsta fall kan generera i ångest. Här är tidningen Chefs bästa tips på hur du undviker de värsta fallgroparna i ditt ledarskap och håller ångan uppe i höst. 

ANNONS

Sommar och ledighet betyder vila, återhämtning och kvalitetstid med familjen. Det senare den främsta källan till meningen med livet, enligt en stor undersökning utförd av Pew Research Centers under 2021.

Där framgår det att umgänget med familjens innersta krets har högre prioritet än arbete och karriär i flera av världens stora ekonomier. I Sverige visar sig arbetet dock vara det näst viktigaste före såväl vänner och relationer som materiellt välstånd och hälsa, vilket kan skapa en konflikt inombords. Särskilt då för dem som arbetar mycket och ansvarar för andra.

Det gör att det kan kännas tufft att som chef kasta sig in i vardagen igen efter semestern med allt vad det innebär. Det kan även leda till känslor av ångest och otillräcklighet.

En signal som försöker hjälpa dig

Ångest är en känsla som enligt psykologen, psykoterapeuten och författaren Liria Ortiz är fullt naturlig och viktig att anamma.

”Ångest är en signal som försöker hjälpa dig”, säger Ortiz till Chef.

Av det skälet är det viktigt att försöka sätta fingret på exakt vad det är som plågar dig. Är det en sorg över att semestern och friheten som kommer med den är över, trivs du inte längre på jobbet eller behöver du bara en förändring?

Karriärbyte eller prestationsångest

Nästa steg är enligt Ortiz att undersöka om det finns något belägg för dina destruktiva tankegångar. Handlar din ångest snarare om en oro att inte kunna prestera på topp, eller finns där faktorer som verkligen påverkar dig negativt?

Om du till exempel befinner dig i en sits där du brottas med en dålig chef eller en arbetsmiljö du inte trivs i, är det faktiskt något som går att påverka, menar Ortiz.

ANNONS
ANNONS

”Då bör du göra ditt bästa för att ta dig därifrån. Känns det omöjligt kan du bestämma dig för att stå ut ett år till och därmed få tid att förbereda dig. När du då ser ljuset i tunneln kommer du att hantera situationen på ett annat sätt än om alla dörrar är stängda, och må bättre på vägen till ett annat jobb”, säger hon.

Var lyhörd på varningsignaler

För att ytterligare gå till botten med vad som är fel kan du påminna dig om hur du mått tidigare somrar när du återgått till arbetet. Kanske upplevde du en nerförsbacke då med, för att sedan upptäcka att ångesten bara handlade om en stress över att återgå till rutiner och arbete.

”Ibland måste man ta sina rädslor på allvar och ibland inte. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att något är jättefel”, säger Ortiz till Chef.

Oavsett vilket är det klokt att du är lyhörd inför dina varningssignaler och tillåter dig själv att känna som du gör.

”Om du kritiserar dig själv för att du känner som du känner blir det sämre. Kanske tänker du; Vad skulle mina medarbetare tänka om mig om de visste. Jag måste vara en förebild och säga att jag är glad över att träffa dem”, säger Ortiz.

Så vad kan du som chef göra för att förebygga negativa tankar efter semestern? Här är fem tips.

1. Kom gärna in en dag tidigare till jobbet och beta i lugn och ro av din mejl. Det gör dig mer tillgänglig för dina medarbetare när de är tillbaka.

2. Mjukstarta med en kortare arbetsvecka.

ANNONS
ANNONS

3. Var öppen med att du känner som du gör och våga vara mänsklig. Du är inte ensam.

4. Mycket av det du gjorde under semestern behöver inte ta slut för att du är tillbaka på jobbet. Fortsätt göra stimulerande saker med personer du tycker om.

5. Unna dig en halvtimme efter jobbet varje dag som bara är din, där du tränar, promenerar eller lyssnar på musik.

Läs även: Så behåller du kreativiteten efter semestern [Dagens PS]

Läs även: Drömmar kan ge både ny insikt och kreativa idéer[Dagens PS]