Många företag gillar att göra livet krångligt för sina kunder. Åtminstone om kunden i fråga vill göra slut.
Hejdå abonnemangsfällan: Här blir det lättare med avslut
Mest läst i kategorin
Vi har redan konstaterat att man kan spara hundralappar eller till och med tusenlappar om man ser över sina abonnemang.
Men så är det ju inte alltid helt lätt att göra sig av med den där tickande prenumerationen.
I Sverige har desperata konsumenter vänt sig till dyra mellanhänder för att slippa krånglet – något som bara gjort det hela ännu krångligare.
I USA väljer man istället att införa en ny regel.
Avsluta med ett klick
Att säga upp en prenumeration ska inte vara lika tidskrävande som det är att lösa en rubiks kub. Det slår USA:s konsumentskyddsmyndighet FTC fast.
Om en sisådär sex månader träder därför en ny regel i kraft – Click to cancel. Den innebär att alla företag måste göra det minst lika lätt att avsluta ett abonnemang som det är att teckna ett.
FTC:s ordförande Lina Khan beskriver det som ett sätt att sätta stopp för företagens knepiga uppsägningsprocesser, där kunder ofta tvingas ta hjälp av chatbots eller prata med kundtjänst i evigheter.
“Ofta gör företag det alldeles för krångligt att avsluta en prenumeration”, säger hon till BBC.
Senaste nytt
Inga dyra överraskningar
Den nya regeln innebär också att företag måste be om kundens tillstånd innan de förnyar ett abonnemang eller omvandlar en gratis provperiod till en betalversion.
Det handlar om att göra det transparent för kunden och inte lura in någon i en kostsam prenumeration utan att de är med på det. Ingen ska känna sig tvingad att betala för något de inte vill ha, helt enkelt.
Abonnemang i hetluften
FTC har redan nu flera pågående fall mot företag som har gjort det alltför svårt för sina kunder att avsluta abonnemang.
Ett exempel är Amazon, som anklagas för att ha försvårat uppsägningen av sitt Prime-medlemskap – och dessutom gjort det lätt att omedvetet teckna sig för automatiska förnyelser.
Även Adobe har hamnat i blåsväder av samma anledning. FTC stämmer företaget både för att de har gjort det svårt att avbryta prenumerationer men också för diverse dolda uppsägningsavgifter.
Adobe menar i sin tur att de inte har gjort något fel, rapporterar Computer Sweden.
Storbritannien hann före
USA:s nya regel är dock inte helt unik.
Storbritannien införde nämligen liknande regler redan tidigare i år. Där krävs det nu att företag tydligt informerar konsumenterna om kostnader och förnyelser, och att man enkelt ska kunna avsluta ett abonnemang.
Läs också:
Konsten att hålla reda på dina abonnemang. Dagens PS
Momsfiffel: Fast för miljardbedrägerier. Dagens PS
ANNONS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.