Dagens PS

Banksatsning mot bedrägerier sågas: "Respektlöst"

Hundratals äldre utsätts varje år för bankbedrägerier. .
Hundratals äldre utsätts varje år för bankbedrägerier. (Foto: Bertil Ericson/TT)
TT Nyhetsbyrån
TT Nyhetsbyrån
Uppdaterad: 07 apr. 2024Publicerad: 07 apr. 2024

Med kampanjen “Svårlurad!” vill storbankerna hjälpa sina kunder att inte bli utsatta för bedrägerier. Men forskaren Marcus Nohlberg sågar initiativet. “Det är respektlöst. Man lägger bara mer skam på offret”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde, anser att kampanjen är felriktad.

“Tänk om vi gjorde så med andra brott. Tänk om vi hade 20 000 fall av grov misshandel och gick ut och sade “så här skulle du bete dig för att inte bli slagen”. Det går ju inte, det vore helt oacceptabelt.

Förra året anmäldes nästan 240 000 bedrägeribrott i Sverige. Det är 22 procent fler än 2022. Mest ökar kortbedrägerier och bedrägerier genom social manipulation. På sistone har den sortens brottslighet fått stor uppmärksamhet, särskilt när äldre drabbas.

Från bankhåll har man uttryckt sympati för offren. “Det gör ont ända in i hjärtats rot”, sade Swedbanks ordförande Göran Persson vid storbankens senaste bolagsstämma. I ett uppmärksammat avsnitt av Uppdrag Granskning bröt Guy Wennerholm, Handelsbankens chef för bedrägeriprevention, ihop när han fick ta del av ett reportage där en pensionär blev lurad på sina besparingar.

Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde. Pressbild.
Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde. (Foto: Carolin Landin/Högskolan Skövde)

“Enkla åtgärder”

Men Nohlberg köper inte bankhöjdarnas känsloyttringar.

“Nu sitter människorna i toppen och gråter tårar över det här. Ja, jag håller med, men det här hade de kunnat ändra på med enkla åtgärder för länge sedan. Det är inte så att bankerna inte varit medvetna om att det här sker. Detta började bli ett nationellt problem redan 2008”, säger han.

ANNONS

Nohlberg anser att bankerna borde införa en 24 timmar lång fördröjning på stora transaktioner, kräva signering både i början och slutet av stora transaktioner samt möjlighet att välja en närstående som också måste signera vid större överföringar. I alla fall erbjuda sina kunder möjligheten.

ANNONS

Senaste nytt

“En stor gåta”

Han ifrågasätter också nyttan av att bankkunder över huvud taget ska kunna överföra så stora summor när som helst och på så kort tid.

“Det är så sjukt att vi inte ens har den här diskussionen. Det är tiotusentals brottsoffer. Hade det varit samma grej med bankrån hade vi ju låst ner hela samhället.”

Så varför har bankerna inte infört de åtgärderna du nämner?

“Det är det som är den stora gåtan”, säger Nohlberg.

“Jag tror inte att det är en teknisk fråga och det handlar ju knappast om att de saknar resurser. Det enda jag kan tro är att bankerna låst sig själva i fällan. Att om de börjar släppa de här tjänsterna erkänner de att det var dumt att de inte fanns tidigare.”

(Björn Berglund/TT)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS