Förra årets bilmässa i Frankfurt (IAA) var den sista som arrangerades i den tyska finansmetropolen. Efter 69 år går den i graven och de flesta av oss motorjournalister kommer inte att sörja de långa promenaderna mellan hallarna.

Efter den senaste bilmässan i Frankfurt i september var det uppenbart att den hängde löst när hela 22 bilmärken uteblev och stora hallar som tidigare varit fyllda med utställare, gapade tomma. Min artikel från fjolårets mässa tog upp detta problem och jag förutsåg dödsstöten för en av världens största bilmässor. Nu meddelar man att Frankfurt är ute ur bilden och att man kommer att minska ner storleken eftersom man är rädd för att trenden med färre utställare kommer att delta framledes.

Som jag beskrev i min artikel så är kostnaderna för höga för att tillverkarna ska kunna motivera dem, framförallt när fler och fler satsar på egna event där man får en odelad fokus på sina produkter. Men eftersom Tyskland är ett av världens främsta länder inom biltillverkning så vill man gärna ha kvar en bilmässa i någon form och de som konkurrerar om IAA 2021 är Berlin, Hamburg och München. Samtliga betydligt mindre till ytan än den gigantiska Frankfurt Messegelände.

ANNONS
ANNONS

Om en månad är det dags för bilsalongen i Genève som också kommer att uppleva ett mindre antal utställare än vanligt men den behåller trots allt en högre status än IAA och Paris, som delar värdskapet vartannat år. En av de mässor som går i motsatt riktning är CES i Las Vegas som ursprungligen var en elektronikmässa men har fått allt större betydelse för bilindustrin.

Är bilmässornas tid förbi?