Frankfurt, Tyskland. Sedan 1951 har Frankfurt stått som värd för en av världens största och viktigaste bilmässor, IAA (Internationale Automobil Auststellung). Men något har hänt och frågan är om det är början till slutet för det som tidigare har varit biltillverkarnas skyltfönster mot världen när hela 22 bilmärken uteblev?

Tillsammans med bilsalongen i Genève så har IAA Frankfurt varit den i särklass viktigaste mässan för att visa upp nya produkter och framtida visioner. Här har i princip alla världens tillverkare slagits om att överträffa varandra i exponering i gigantiska hallar utspridda över ett område som motsvarar ett mindre svenskt samhälle. Enorma summor har lagts ner på att bygga scener och futuristiska utställningar för att visa upp sig för den samlade internationella motorpressen och motorintresserad publik.

Volkswagengruppens hall tillhörde undantagen på årets IAA. Det hade att göra med ett par av mässans sällsynta höjdpunkter; Volkswagens nya elbil ID.3 och Porsche Taycan.

Men något är på väg att hända och det märktes redan för två år sedan på IAA och det blev ännu mer påtagligt i Paris förra året. Frankfurt och Paris delar nämligen på uppmärksamheten vartannat år och där Frankfurt har alltid varit den viktigare av de båda. I Paris var det ett antal tillverkare som inte deltog vilket också var fallet i Genève i år. Anledningen var bl.a. att det inte fanns något nytt att presentera, vilket var fallet med Volvo som året innan presenterade XC40 som blev årets bil i Europa. Vår svenska tillverkare lyste med sin frånvaro även i Frankfurt och frågan är om så kommer att bli fallet i fortsättningen?

Polestar valde att ställa ut ett litet ambulerande showroom framför Mercedes traditionellt gigantiska utställning i Festspielhalle. Ett billigare alternativ men frågan om det är bra för varumärkets profilering?

Men att orsaken till att tillverkarna uteblir beror på att de inte har något nytt att presentera, är en sanning med viss modifikation. De flesta har något nytt att komma med, framförallt vad beträffar den tekniska utvecklingen där elektrifiering har tagit en stor plats och för många är en livsviktig utveckling för att överleva på en alltmer tuffare marknad. Den största orsaken är att kostnaderna för att ställa upp och bygga attraktiva utställningar har blivit för hög i relation till exponeringsvärdet. De digitala medierna har tagit över rollen och vi motorjournalister har redan skrivit om nyheterna eftersom vi fått information, bilder och filmer innan mässorna. För oss journalister är det viktigare att själva få testa produkterna än att endast titta på dem i en statisk miljö.

ANNONS
ANNONS
Mercedes nytillträdde VD, svenske Ola Källenius på besök i BMW montern. Diskuterade de möjligen fortsatt medverkan på IAA?

En annan orsak är att den tekniska utvecklingen av framtidens bilar är mer i linje med mässor som t.ex. CES i Las Vegas (Consumer Electronic Show) där connectivity, artificial intelligens (AI), augumented reality (AR) och autonomous driving bättre platsar in. Detta var något som bl.a. Mercedes ansåg när man genomförde världslanseringen av nya CLA just på CES i Las Vegas i januari och som BMW utnyttjade när man presenterade bolagets framtida teknik i form av den futuristiska iNext samt den gigantiska X7. Om Frankfurt och Paris ska kunna överleva som bilmässor så är man nog tvungen att kombinera budskapet på samma sätt som Las Vegas, där vardagsteknik och kommunikation samsas med de biltillverkare som ligger i framkant.

Mässor som den tidigare så viktiga i Detroit, har förlorat sin stjärnglans eftersom den fokuserar på amerikanska produkter som inte hänger med i utvecklingen. Shanghai med sina kinesiska bilar lär också gå åt samma håll. Genève är nog den enda ”traditionella” bilmässan som kommer att överleva eftersom tillverkarna trots allt behöver ett forum att visa upp sina nya produkter och förutom att den är överskådlig så det är också platsen för branschens viktigaste pris; Årets Bil i Europa. Men även här kommer ett antal tillverkare utan nyheter säkert att utebli. Volvo var inte med i år och frågan är bara hur många sparar in på utgifterna nästa år?

För det mesta gapade utställningarna halvtomma…ett tydligt tecken på att tiderna har förändrats.

Biltillverkarnas kapital räcker inte till för dessa kostnadsslukande mässor när de hela tiden ställs inför nya gigantiska investeringar för att klara av de allt tuffare klimatkrav som de ställs inför. I Europa så gäller det bl.a. att inte överstiga snittvärdet på 90g/km CO2-utsläpp utav den totala produktionen för att inte belastas med enormt höga böter som i vissa fall kan äta upp hela nettoförtjänsten. Det är hit som pengarna måste gå, inte till arrangörernas konton och det är något som kommer att prägla bilmässornas betydelse i framtiden. Hänger man inte med i produktutvecklingen så kommer man inte heller ha något att visa upp. Man skulle kunna säga att bilbranschen är ”between a rock and a hard place”. Viljan finns säkert men inte förutsättningarna.

Trots det extremt låga deltagandet var promenaderna förbi tomma hallar lika långa som tidigare. Några få utställare fanns utanför utan att locka speciellt mycket intresse.

I helgen stänger IAA sina portar för årets bilmässa efter att ha uppvisat det minsta utbudet av bilar och sämsta besökarantalet någonsin. Var detta dödsstöten vi fåtal journalister upplevde? Ja, med allra största sannolikhet om inte arrangören sänker kostnaden och skapar förutsättningar som är anpassade för framtiden och inte till gamla traditioner. Och frågan är också hur många tillverkare som kommer att finnas kvar när kapitalet tryter på grund av att man måste försöka att leva upp till de allt hårdare krav som politikerna ställer på branschen?