Dagens PS

Xpeng G9 SUV är märkets nya flaggskepp

Xpeng G9 snett framifrån
Xpeng G9 är märkets nya flaggskepp. (Foto: Xpeng)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 03 feb. 2023Publicerad: 03 feb. 2023

Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng lanserar nu sitt nya flaggskepp i form av lyx-SUV:en G9 SUV, och vi har tittat närmare på den under en visning i Nacka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Xpeng är ett av många nya kinesiska märken som under de senaste åren har dykt upp för att ta den europeiska bilmarknaden med storm. 

Målet med G9 är att slå sig in på den lukrativa marknaden för premium-SUV:ar, och ta upp kampen med etablerade, europeiska märken som Audi och Porsche.

I samma veva lanserar man även en uppdaterad version av sedanen P7, som du kan läsa om här.

Xpeng G9 snett bakifrån

Designen är attraktiv med rena och moderna linjer. (Foto: Xpeng)

Lyckad design och god kvalitetskänsla

Utseendemässigt måste jag säga att Xpeng G9 är en mycket lyckad design, med rena, raka linjer och en avsaknad av pråliga detaljer.

Man har också lyckats ovanligt bra med att skapa ett frontparti som inte ser tomt och konstigt ut trots avsaknaden av en stor grill.

När man hoppar in bakom ratten går det inte att ta miste på att det är premiumsegmentet som Xpeng siktar på med G9.

ANNONS
Bilens interiör

Interiören är rymlig och ombonad. (Foto: Xpeng)

Interiören är ombonad med fina material, ett rent formspråk och en solid byggkvalitet.

Instrumentbrädan domineras av tre gigantiska skärmar – en framför föraren, en i mitten och en framför passageraren. Dessa var dock endast atrapper på demobilen.

Skärmarna

Instrumentbrädan bjuder på  tre gigantiska skärmar. (Foto: Xpeng)

MMI-systemet är nyutvecklat och förberett för OTA-uppdateringar.

Till skillnad från syskonet P7 bjuder G9 på mängder av utrymme för både bagaget och samtliga åkande, och sittkomforten är god.

ANNONS

Senaste nytt

Snabb laddning och lyxutrustning

Under skalet på Xpeng G9 finner vi att den är märkets första bil byggd på en 800-voltsplattform.

ANNONS

Den maximala laddeffekten ligger på 300 kW vilket gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 20 minuter, och ladda upp 10 mils räckvidd på så lite som 5 minuter.

Det större batterialternativet i Xpeng G9 är på 98 kWh vilket sörjer för en räckvidd på 57 mil med bakhjulsdrift, och 52 mil med fyrhjulsdrift.

Den bakhjulsdrivna basversionen har ett mindre batteripaket och kommer bara 46 mil.

Bilen från sidan

Den maximala laddeffekten ligger på 300 kW. (Foto: Xpeng)

Dragvikten ligger på 1,5 ton, och i sin kvickaste version avverkar bilen 0-100-sprinten på 3,9 sekunder.

Lyxfokuset i G9 återspeglas av utrustningslistan, där vi bland annat finner softclose-dörrar, samt värmda, ventilerade och masserande i stolar i både fram- och baksätet.

Bilen är även utrustad med eluppvärmd ratt och luftvärmepump, samt luftfjädring, autopiloten Xpilot och en drös olika säkerhetssystem.

Orderböckerna är öppna

ANNONS

Nya Xpeng G9 SUV går att beställa i Sverige från och med idag med ett grundpris på 699 900 kronor. 

Toppmodellen AWD Performance går loss på från 829 900 kronor.

Under 2023 kommer Xpeng även att öppna ett antal service- och leveranscenter i Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Xpeng G9 RWD Standard Range (2023)
Drivlina: Elmotor bak, steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 460 km
Pris: Från 699 900 SEK 

Xpeng G9 RWD Long Range (2023)
Drivlina: Elmotor bak, steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 570 km
Pris: Från 749 900 SEK 

Xpeng G9 AWD Performance (2023)
Drivlina: Elmotorer fram och bak, steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 520 km
Pris: Från 829 900 SEK 

Läs även: Xpeng lanserar uppdaterad P7
Läs även:
 Ford F-150 Lightning är en av världens bästa elbilar 
Läs även: Räckvidd: Tesla dominerar på vintern 
Läs även: Xpeng P5 provkörd i Stockholm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS