Nej, det räcker inte med eldrift. Ska försäljningen av elbilar gå djuriskt bra behöver tillverkarna ladda veganskt, enligt den senaste trenden.
Veganska lyxbilar – framtidens elbilar
Mest läst i kategorin
I den stora elbilsrevolution som pågår vill nu tillverkarna ta ett steg till.
Det kretsar kring alternativa material och hur även lyxbilar ska kunna stämplas som hållbara och miljövänliga.
Hos BMW är exemplet ”Verdana”, ett material som enligt BMW är ”helt växt- och mineralbaserat och petroleumfritt” och nu ska ingå i det man bygger interiör i bilarna med.
Tänker på livscykeln
Verdana blev en hållpunkt när BMW nyligen presenterade sin Vision Neue Klasse X, dess senaste helektriska koncept-suv.
”Snyggare än nuvarande X3”, är betyget i Robb Report som förutom ”mycket glas”, konstaterar att interiören innehåller just detta ”Verdana”.
Marin plast står för 30 procent av vissa sekundära komponenter, enligt BMW som påpekar att man tänker på fordonets hela livscykel, även när det gäller en konceptbil.
Senaste nytt
Bättre för samvetet?
Det här är uttryck för den trend som säger till elbilstillverkare att de ska berätta för kunderna att deras nya bil inte bara ser bra ut och går fort.
Den bidrar även till att förstöra miljön lite mindre, både via batterierna och genom de material man väljer.
Volvo säger att dess helelektriska EX30 är gjord av mer återvunnet material än någon tidigare Volvo och pekar även på hur återvunnen denim används i delar av dess interiör.
Lexus har lanserat LF-ZC-konceptet som ska vara på marknaden 2026, en bil där man använder bambu.
Inte ens Tesla, annars immun mot konventionell marknadsföring, står emot trenden och har påpekat att dess Model S har den lägsta luftmotståndskoefficienten av alla elbilar i produktion.
Extremt dyrt
Att sänka den koefficienten ytterligare – vilket är mångas mål – är extremt dyrt.
Desto större anledning att experimentera med bambu, återvunnen plast och dito denim liksom andra icke-traditionella material istället.
Mycket handlar om läder, standardmaterial i lyxbilar under hur många decennier som helst.
Redan 2019 sade Bentley att man experimenterade med ett ”veganskt läder” med namnet ”Vegea”, gjort av druvskal, frön och stjälkar efter druvor.
Hållbart läder det som gäller
Nu rör det sig allmänt om ”hållbart läder” eller läder som skapats på ett sätt som respekterar djurs välbefinnande och inte heller tär på vattenresurser i onödan.
VW-ägda Porsche anslöt sig förra året till ”Leather Working Group”, en ideell organisation som certifierar försörjningskedjor för läder.
BMW är också medlem i organisationen liksom Bentley, som anslöt sig redan 2021.
Blir kvar länge
“I början av 2022 skapade Porsche materialspecifika specifikationer för läder,” skriver Porsche i en pressrelease.
”Specifikationerna har varit obligatoriska för alla nya kontraktstilldelningar till läderleverantörer sedan april 2022. De ska bland annat ange ursprungsland för råvaran och granskas av externa revisorer mot en läderspecifik hållbarhetsstandard sådan som erbjuds av LWG”.
Uppslutningen bakom LWG:s regelverk kan tolkas som att läder kommer att finnas kvar i lyxbilarna lång tid framöver – och där få sällskap av återvunnen plast, bambu, denim och annat.
Gordon Ramsay satsar veganskt. Dagens PS
BMW:s hemliga limousiner: Byggda för direktträff. Dagens PS
Bentley avvaktar med omställningen till el. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.