Dagens PS

BMW:s hemliga limousiner: Byggda för direktträff

BMW 750 finns i en bepansrad version, beredd att möta det mesta.
Med dörrar som väger 200 kilo styck, punkteringsfria däck och en bepansring som kallar samtliga handeldvapen, är BMW:s nya klassade version av 750 bland de säkraste på marknaden. (Foto: BMW)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 25 mars 2024Publicerad: 25 mars 2024

Parallellt med BMW:s vanliga 750-serie, byggs några av världens säkraste limousiner, konstruerade för att klara i stort sett allt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När världen är upp och ned, finns det alltid behov av produkter, konstruerade och byggda för en annorlunda världsbild.

Oroliga tider föder rädsla. Och ju mer utsatt du anser dig vara, desto mer villig är du att försäkra dig om att vardagen avlöper utan större bekymmer.

Och det kan kosta på.

Att leva i en utsatt samhällsposition, som politisk ledare, kändis eller kanske monark, kräver möjligheter för säkra transporter – något som BMW sedan en tid engagerat sig i.

Visst syns det inte att detta är en av världens bäst bepansrade bilar?
Den bepansrade varianten ska inte skilja sig från den vanliga limousinen. Det är en del av bilens passiva skydd. (Foto: BMW)

Parallellt med byggnationen av företagets största bil, 750-serien, bygger BMW en mycket exklusiv serie limousiner, konstruerade och byggda för att klara ett direkt angrepp.

Vid en första anblick ser de armerade varianterna av BMW i7 xDrive60 Protection och bensinsyskonet 760i xDrive Protection ut som “vanliga” 750-bilar.

Det är också en del av poängen.

ANNONS

Vara anonym

Bilen ska inte sticka ut, och därigenom bli lätt att känna igen vid en attack. Därför byggs bilen upp på den vanliga 750:s konstruktion, men förstärks sedan på alla sätt du kan tänka dig.

Armeringen runt hela bilen är anpassad för att klara av samtliga på marknaden existerande handeldvapen, kunna tåla en direktträff från en granatbärande drönare eller en bomb laddad med 15 kilo TNT.

Punkteringsfria däck är ett måste.
Självklart är däcken punkteringsfria och klassade frö att köra på de mest utsatta underlag. (Foto: BMW)

Och mycket mycket mer.

Skulle ändå det värsta hända och ett anfall sättas in mot bilen, ska den dels klara av själva anfallet, men sedan också kunna ta sig ur situationen så fort som möjligt.

ANNONS

Senaste nytt

Skyddad drivlina

Därför har stor möda lagts för att skydda drivlinan på både del elektriska och bensindrivna varianten, där bensinmodellen bland annat har en självläkande tank om något skulle slås sönder under bilen.

ANNONS
Hur många bilar klara av en direktträff med 15 kilo TNT? Det gör denna BMW.
En direktträff från en drönare eller handeldvapen ska inte vara några problen för bilen att stå emot. (Foto: BMW)

Runt om sitter självklart punkteringsfria däck från Michelin.

I den tragiska världen av armerade fordon, rankas säkerhetsgraden från 1 till 10, där 10 är den högsta graden och även den klassning som bilarna från BMW har.

Noggrann granskning

Men innan du kan ställa dig i kö, ska du veta att du kommer granskas noga av BMW själva.

De vill absolut inte att bilarna ska hamna fel, i opålitliga sammanhang.

Därför granskas alla kunder ytterst noga och de flesta bilarna hyrs ut till kunderna, för att sedan återlämnas till fabriken när behovet inte längre finns.

Ett älgtest med en bepansrad bil är en speciell upplevelse.
Bilen ska både klara ett direktanfall och sedan snabbt kunna ta sig och sin värdefulla lasta bort från platsen. (Foto: BMW)
ANNONS

Här kan du läsa mer om BMW:S produktion av säkerhetsklassade bilar.

Läs också om att BMW nu tagit tillbaka sin klassiska grill med måttligt stora gälar. Till mångas stora glädje.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS