Dagens PS

Veckans bil: Ford Mustang – mer än bara en bil

Ford Mustang Bullit testkörd av Åsa Wallenrud. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Mustang Bullit testkörd av Åsa Wallenrud. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 31 maj 2024

Den här veckan tittar vi lite närmare på historien om Ford Mustang. Bilen som kom att bli en ikon och en klassisk filmbil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

1964 var ett stort år.

Ford släppte lös Mustangen, en bil som skulle bli en legend. Med sitt sportiga utseende och överkomliga pris, blev den snabbt en favorit. Köerna ringlade sig långa utanför bilhandlarna.

Men Mustangen var inte bara en väldigt snygg bil. I själva verket var den snarare en symbol för frihet och äventyr.

Folk älskade att cruisa nerför gatan i sin Mustang, med vinden i håret och radion på högsta volym. Och det var inte bara vanliga människor som föll för Mustangen. Till och med Hollywood fick upp ögonen för denna ikoniska bil.

Ford Mustang Bullit 2020. En modern hyllning till filmklassikern med samma namn. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Mustang Bullit 2020. En modern hyllning till filmklassikern med samma namn. (Foto: Åsa Wallenrud)

Stjärna på vita duken

Mustangen har haft huvudrollen i flera klassiska filmer. Vem kan glömma Steve McQueens vilda jakt genom San Franciscos backar i “Bullitt“?

Eller Mustangen som susade fram i “Gone in 60 Seconds“? Mustangen har även dykt upp i nyare filmer som “John Wick” och “Need for Speed”.

ANNONS

Senaste nytt

Från vildhäst till tamhäst och tillbaka igen

ANNONS

Under 1970-talet hände något.

Oljekrisen slog till och folk ville ha mindre, bränslesnålare bilar. Mustangen tappade lite av sin forna glans.

Men Ford gav inte upp. De fortsatte att utveckla Mustangen, och på 1980-talet var den tillbaka i rampljuset.

Kanske deras bästa årtionde, rent designmässigt.

Ford Mustang 1965, Fastback. Ägd av Åsa Wallenrud. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Mustang 1965, Fastback. Färgen hette Ivory green och därför fick hon namnet Ivy. Ägd av Åsa Wallenrud. (Foto: Åsa Wallenrud)

1990-talet var en tid av förändring.

Mustangen fick inte bara en ny, mer aerodynamisk och modern design, utan därtill blev den avsevärt snabbare och kraftfullare.

Ford Mustang 1965, fastback. Åsa bakom ratten. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Mustang 1965, fastback. Åsa bakom ratten. (Foto: Åsa Wallenrud)

En ny era för Mustangen

ANNONS

I dag är Mustangen mer populär än någonsin.

Den finns i flera olika modeller, från den klassiska GT till den helt elektriska Mach-E. Även om personen som skriver artikeln inte tycker att Mach-E ska få tillhöra Mustang-gänget.

Mustangen är inte bara en bil, den är en del av den amerikanska kulturen.

Den har varit med i otaliga filmer och tv-serier, och den fortsätter att inspirera människor över hela världen.

Så nästa gång du ser en Mustang, ta en extra titt. Du ser inte bara en bil, du ser en legend.

Den här artikeln är skriven med stöd av Wikipedia, Ford, skribentens egna kunskaper samt CJ Pony Parts.

Läs även:

Mustang GTD: Stötdämpare i blickfånget. Dagens PS

Rusning efter Ford Mustang GTD: 7 500 ansökningar på 37 dagar. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]