Dagens PS

Mustang GTD: Stötdämpare i blickfånget

Ford Mustang GTD och stötdämparna man är stolt över. (Foto: Ford)
Ford Mustang GTD och stötdämparna man är stolt över. (Foto: Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

Ford Mustang GTD är en bil under utveckling som siktar på att slå banrekord. Nu visar man upp en kul detalj. Stötdämparna blir till ett konstverk inne i kupén, genom en glasruta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare skrivit om Ford Mustang GTD. Bilen, eller monstret som man kan kalla det, som utvecklas just nu och har fått 7 500 ansökningar.

Man ska ju visa upp det bästa man har

Nu har de visat en cool feature i bilen. I bak sitter ett litet fönster för att du ska kunna se stötdämparna. Japp, ni läste rätt. T

ydligen är de som utvecklar bilen väldigt nöjda med sitt arbete.

“Vi har aldrig gjort en fjädring som denna på Mustang,” säger Mustang GTDs chefsingenjör Greg Goodall.

“För att möta de aggressiva varvtidsmålen vi satte, tittade vi på motorsport för inspiration att göra något riktigt avancerat. Denna banbrytande fjädring och avancerade stötdämpare är nyckeln till att förvandla en Mustang till en Mustang GTD.”

Ford Mustang GTD. "Vi har aldrig gjort en fjädring som denna på Mustang." (Foto: Ford)
Ford Mustang GTD. “Vi har aldrig gjort en fjädring som denna på Mustang.” (Foto: Ford)
ANNONS

Senaste nytt

Brist på bekvämlighet

ANNONS

Med över 800 hästkrafter som drivkraft imponerar Mustang GTD direkt.

Även om den slutliga effektsiffran fortfarande är hemlig, kommer den kompressormatade V-8:an obevekligt att skicka dessa hästar till en bakmonterad transaxel.

Denna lösning, speciellt utformad för att ge GTD en nästan perfekt 50/50 viktfördelning, maximerar bilens prestanda.

Vidare, i kombination med den avancerade fjädringen och avsaknaden av bekvämligheter, siktar Ford självsäkert på en Nürburgring-varvtid under 7 minuter.

ANNONS

Läs även:

ANNONS

Rusning efter Ford Mustang GTD: 7 500 ansökningar på 37 dagar. Dagens PS

Fords vd: Mustangen måste banta. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS