Det har säkert inte undgått många att från första juli i år så förändras skattereglerna för nya bilar och i många fall handlar det om en dramatisk ökning av kostnaden. Transportstyrelsen hjälper dig att räkna ut din nya fordonskatt.
Vad kommer bonus-malus att kosta dig?
Mest läst i kategorin
Bonus-malus innebär att den årliga fordonsskatten höjs under tre år från registreringen och det kan handla om över 10 000 kr mer per år för de som väljer en bil med höga CO2-värden. De bilar som berörs av den höjda skatten är från modellår 2018 eller senare, som registreras efter 1 juli 2018 och har ett CO2-värde över 95 g/km. Höjningen gäller dock inte om bilen körs på alternativa drivmedel som t.ex. biogas då istället det utgår en bonus. (Se nedan)
För CO2-värde över 95 gram och upp till 140 gram är tillägget 82 kr/gram. För värden över 140 gram är tillägget ytterligare 107 kr/gram. Vid uträkningen av den nya fordonsskatten tillkommer det alltid ett grundbelopp på 360 kr/år. För ett bensindrivet fordon består fordonsskatten av koldioxidbeloppet och grundbeloppet.
För dieseldrivna fordon tillkommer även ett miljötillägg på 250 kr och ett bränsletillägg som beräknas genom att det totala antalet gram CO2 per kilometer som bilen släpper ut vid blandad körning, multipliceras med värdet 13,52. Samma förutsättningar gäller för elhybrider, om CO2-värdet överstiger 95 g/km vid blandad körning då man utgår från förbränningsmotorns drivmedel (vanligtvis bensin).
Räkna på vad fordonsskatten blir här.
Samtidigt som fordonsskatten höjs på många bilar med förbränningsmotorer, tas den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. Funderar du på att köpa t.ex. en elbil så är det bra att vänta till efter 1 juli då den högsta bonusen ökar till 60 000 kronor.
Räkna på vad bonusen blir här.
Sammanfattning
För att undvika den höjda fordonsskatten gäller det alltså att registrera din nya bil innan 1 juli. Många större märken kommer med största sannolikhet att förregistrera bilar under juni för att kunna rensa sina lager genom kampanjer efter 1 juli. Viktigt att notera är att nybilsgarantin börjar ”ticka” så snart en registrering är gjord. Eftersom en garanti är en form av försäkring, bör du som kund i dessa fall kunna kräva en förlängning av garantin. Funderar du på en elbil så är det bättre att vänta till juli. Krångligt? Ja, men vad kunde man förvänta sig? Bonus-malus handlar mer om att straffa de som inte har råd att köpa dyra miljöbilar eller tillgång till rätt infrastruktur för att ladda bilen. Jag skulle hellre se mer morot än piska!
Här är några exempel på hur hög fordonsskatten blir per år under 3 år på några populära modeller från 1 juli:
Diesel
Volvo V90 D3 Aut CO2 139 g/km 6 097 kr/år
Volvo V90/XC60 D4 CO2 127 g/km 4 951 kr/år
Volkswagen Golf/Passat 2.0 TDI CO2 120 g/km 4 282 kr/år
BMW 520d Touring CO2 129 g/km 5 142 kr/år
Mercedes E220d Kombi CO2 126 g/km 4 855 kr/år
Bensin
Volvo V90 T4 CO2 156 g/km 5 762 kr/år
Volkswagen Golf 1.5 TFSI (ny bensin) CO2 116 g/km 2 082 kr/år
Toyota Avensis 1.8 VVT-i T (bensin) CO2 148 g/km 4 906 kr/år
Bilar med ”klös i”:
Audi RS4 Avant CO2 199 g/km 10 363 kr/år
BMW M5 CO2 241 g/km 14 857 kr/år
Mercedes-AMG E 63 CO2 199 g/km 10 363 kr/år
Exempel på bonus för miljöbilar:
Tesla Model S/X (el) 60 000 kr
BMW i3 (el) 60 000 kr
Nissan Leaf (el) 60 000 kr
Renault Zoe (el) 55 725 kr
Volvo V90 T8 (laddhybrid) 21 682 kr
Volkswagen Passat GTE (laddhybrid) 28 346 kr
BMW 330e (laddhybrid) 23 348 kr
Mitsubishi Outlander (laddhybrid) 25 847 kr
Mercedes C-Klass (laddhybrid) 20 016 kr
Audi A4/A5 g-tron (gas) 10 000 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.