Dagens PS

Urladdningen uteblir: Kina backar om elbilar

elbil Kina
Kina har backat i elbilsfrågan. På bilden den kinesiska elbilen NIO EL 7. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 dec. 2023Publicerad: 20 dec. 2023

En tuff situation för Kinas elbilar – men ingen fajt mot EU. Här är läget i den laddade striden om elbilarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla förberedde sig för oväder. Nu ser det dock ut som om det ska gå att fälla ned paraplyerna och sluta oroa sig för nya stormar.

För det var sådana EU förberedde sig på när de inledde sin undersökning av Kinas statliga subventioner av elfordon.

Milda reaktioner

Då handlade det om att Europas elbilar och övriga elfordon inte kunde konkurrera på jämlika villkor med de kinesiska.

Och visst kom de kinesiska reaktionerna, men de stannade vid några inledande hårda ord. Kina har helt enkelt tuggat i sig kritiken och insett nödvändigheten av att gilla läget.

EU:s kritik mot subventioner kom samtidigt som Tesla började kriga med priserna. Kina lyckas inte vinna nya marknadsandelar i Europa, vare sig mot Tesla, Renault eller VW.

ANNONS

Senaste nytt

”Skadar sig själva”

Det har fått supermakten att stämma ned tonen, konstaterar experter.

ANNONS

”Kineserna skulle skjuta sig själva i foten om de skulle hämnas och förvärra relationerna med en av sina största handelspartner”, säger Matthias Schmidt,  oberoende tysk bilanalytiker, till Bloomberg.

“Kina har kommit till en punkt där de måste börja sälja fler bilar utanför sina gränser”, konstaterar Schmidt.

Att hålla dörren öppen till Europa är viktigare än någonsin, med USA till stor del en stängd marknad med en importtull på 25 procent och generösa köpincitament som endast är tillgängliga för fordon tillverkade i Nordamerika.

Gäller överlevnad

Det är i praktiken så att framtiden står på spel för alla de kinesiska, olönsamma elbilstillverkare som vuxit upp med omfattande statliga subventioner.

Kampen för överlevnad är helt enkelt i full gång.

“Den kinesiska regeringen gav visst stöd i de tidiga stadierna av den här industrin, men den håller på att avvecklas nu”, säger Xu Haidong, biträdande chefsingenjör för China Association of Automobile Manufacturers.

USA och EU eniga

ANNONS

EU och USA är eniga om hur man vill se utvecklingen framöver.

“USA och EU är förenade i att de inte vill att övergången till elbilar ska vara en övergång till kinesiska elbilar”, sammanfattar Brad Setser, senior fellow vid Council of Foreign Relations.

“En ändrad inflationsreduktionslag i USA som ger europeiska biltillverkare samma tillgång skulle hjälpa till med ett sammanhängande, kombinerat svar”.

Läs även:

Kina bakom priskrig på elbilar – du är vinnare – Dagens PS

Därför har köparna tappat tron på elbilar – Dagens PS

Elbilarnas charmtroll slutar säljas i Europa – Dagens P

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS