Dagens PS

Därför har köparna tappat tron på elbilar

elbilar
En titt på Tesla visar att utgångspriset för några av deras modeller krympt med nästan en tredjedel. På bilden Teslas omtalade Cybertruck (Foto: Richard Vogel/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 18 dec. 2023Publicerad: 11 dec. 2023

Elbilen. Innovationen som tagit en hel industri med storm och fullkomligt dominerat branschen under det senaste decenniet. Nu när den värsta hajpen lagt sig höjs dock rösterna om ängsliga köpare och en nedgång i branschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är förstås svårt att föreställa sig nu. En värld utan elbilar. Särskilt som utveckligen formligen exploderat och de flesta biltillverkare värda sitt namn kastat sig på framgångståget.

Och kanske är det också precis det som är problemet? Åtminstone om vi ska tro branschanalytikerna.

Från lyx till budget

I takt med att aktörerna flockats i elbilsdjungeln har även utmaningarna blivit fler. Hit hör förstås prisbilden, som på relativt kort tid förflyttat sig från premium till budget.

Det betyder att det som en gång var att betrakta som en lyxvara nu kan köpas för mindre än 30 000 dollar – alltså strax ovanför 300 000 kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Priskrig och klen tillväxt

En prisskillnad som blivit extra påtaglig på senare tid, då den ena biltillverkaren efter den andra dumpat priserna på elbilar, eller lockat med rabatter, i ett försök att möta den klena tillväxten, vilket bekräftas av en färsk rapport i The Wall Street Journal.

En titt på Tesla visar att utgångspriset för några av deras modeller krympt med nästan en tredjedel i år.

ANNONS
elbilar
Snabbladdning för elbilar. Enkelt fixat eller bara krångligt? Det tror åtminstone potentiella köpare. (Foto: Henrik Montgomery/TT)

Tekniska farhågor

Som tillägg till en mättad marknad brottas elbilarna även med tekniska utmaningar. Detta då potentiella köpare tvekar inför elfordonens räckvidd och tillförlitlighet. Det finns även en oro för att laddare inte är lika lättillgängliga som bensinstationer, eller att de kan vara trasiga.

Farhågor som flera bilhandlare nu ställs inför.

“Jag hör inte konsumenternas förtroende för tekniken”, säger Mary Rice, återförsäljarchef på Toyota i Greensboro, North Carolina, till WSJ.

Hon menar att köparnas återhållsamhet numera sträcker sig bortom prislappen. Elbilar har helt enkelt blivit för svåra att sälja.

Bromsade planer

Så var lämnar det satsningarna på det som skulle bli framtiden?

ANNONS

Kikar vi på biljätten Ford har de bromsat sina EV-planer drastiskt. Detsamma kan sägas om Volkswagen Group som lagt delar av utvecklingen på is, rapporterar Forbes. Så även Honda, Toyota och Mercedes-Benz.

Att köparna tvekar är utifrån det perspektivet inte så konstigt.

Relaterad läsning:

Beskedet som ger Elon Musk julefrid

Nya batteriet klarar nästan 100 mil på en laddning

Felen på elbilar ökar – ägarna får stå för notan

Läs även:

Batteri-trix: Så maxar du livslängden på din elbil

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS