Att olika leasing-upplägg tagit över den svenska bilmarknaden har underlättat för nya märken, som Tesla, att etablera sig på svenska garageuppfarter. I takt med att bilaffären som företeelse rör sig från att vara en ren transaktion till att bli en relation, minskar vikten av förtroende gällande diverse kvalitetsaspekter. Till dessa kan man förstås inte räkna kvalitetsbrister som är förenade med livsfara.

ANNONS

För några dagar sedan delade Järfälla-verkstaden Grufman bil, som arbetar med amerikanska bilar, en video på sin Youtube-kanal. Det är ett kort klipp där man visar en Tesla Model S från 2016 med en brusten länkarm.

Felet ska ha uppstått under färd, då hjulet helt sonika har vikit sig. Bilägaren har tvingats surra ihop grejerna med spännband för att ens kunna ta sig till verkstaden.

I syfte att demonstrera länkarmarnas låga kvalitet går verkstaden på den motsatta sidans intakta länkarm med en slägga, underifrån. Enligt klippet slår man tio slag. Det räcker för att materialet ska fördärvas fullständigt.

Trots att man slår underifrån – en tämligen jobbig attackvinkel med en tung slägga – blir det mos av komponentens yta, och även sprickor uppenbarar sig.

I slutet av videon säger verkstadsrepresentanten att Tesla ignorerar problemet med sprickande länkarmar. Detta, menar han, borde ha föranlett en återkallning för länge sedan, eftersom det bara är en tidsfråga innan någon dör eller skadas allvarligt.

Det krävs inte mer än ett snabbt besök hos Facebook-gruppen för Tesla-ägare för att bekräfta märkets länkarmsrelaterade problem.

ANNONS
ANNONS

Enligt indikation från en färsk studie från J.D. Power dras Tesla med fler problem än bara det som avhandlats i denna artikel.

Bilarna har nämligen i snitt 226 rapporterade problem per 100 bilar, vilket placerar Tesla farligt nära den absoluta botten av detta kvalitetsindex.