Dagens PS

Unika tillvalet till din Koenigsegg: Kostar fem miljoner

Koenigsegg
Det finns bara tre Koenigsegg-bilar i hela världen utrustade med KNC. (Foto: Koenigsegg)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 aug. 2023Publicerad: 14 aug. 2023

Svenska Koenigsegg erbjuder bland bilvärldens mest eftertraktade hyperbilar. I vissa utföranden är bilarna emellertid mer eftertraktade än andra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett praktexempel är bilar utrustade med det som kallas för Koenigsegg Naked Carbon, KNC, som alltså är en kolfiberfinish som ger bilarna en väldigt ”rå” look.

Koenigsegg
Det var Regera som var den första bilen i “naket” kolfiber. (Foto: Koenigsegg)

Tre i hela världen

I dagsläget finns det bara tre Koenigsegg-bilar i hela världen som har den unika exteriöra finishen.

Det rör sig om en One:1, en Jesko och en Regera.

Det är emellertid inte första gången som en bil från märket som varit helt i kolfiber har erbjudits, ett exempel är en specialversion av CCXR som tillverkades i två exemplar mellan 2016 och 2010.

CCXR är en miljövänlig variant av CCX och drivs av etanol snarare än bensin.

Koenigsegg
Den unika finishen kostar 4,8 miljoner kronor. (Foto: Koenigsegg)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Koenigsegg med extra saftig prislapp

Koenigsegg Naked Carbon är ett tillval som kostar 4,8 miljoner kronor. Den första bilen utrustad med det var en Regera som levererades till en schweizisk kund 2018.

Det som utmärker KNC jämte ”ordinarie” kolfiber är att det svenska märket sandar ner epoxilagret som ligger utanpå kolfibret.

Om man sandar för mycket måste man börja om från början, vilket alltså kräver ett enormt tålamod.

Koenigsegg
Processen för att ta fram den unika kolfiber-looken är extremt tidskrävande. (Foto: Koenigsegg)

Dyr, dyrare, dyrast

Efter den Regera som fick KNC 2018 har både en One:1 och en Jesko tillverkats med den unika kolfiberfinishen.

Enligt Christian von Koenigsegg har den unika looken en rad fördelar och sägs vara mer stryktålig än ordinarie kolfiber, då man slipper epoxin som alltså är en typ av plast.

ANNONS

Det svenska märket har även testat KNC i extrema klimat för att säkerställa att den unika finishen kan hantera alla sorters vädermässiga utmaningar.

Läs även: Koenigsegg – “det är bättre att inte ha någon bil alls”

Läs även: Koenigsegg Gemera får V8 och 2 300 hästkrafter

Läs även: Podcast om bilar – Dragläget

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS