Dagens PS

Två bilar i topp: Vi presenterar motorjournalisternas ranking av Årets bil

Här går vi igenom vad Europas journalister har sagt om de sju bilarna som är finalister i Årets bil 2025. (Foto: Alfa Romeo, Cupra, Citroën, Dacia, Hyundai, Kia, Renault)
Här går vi igenom vad Europas journalister har sagt om de sju bilarna som är finalister i Årets bil 2025. (Foto: Alfa Romeo, Cupra, Citroën, Dacia, Hyundai, Kia, Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Årets bil låter en jury välja de bästa bilarna de testkört. Nu är listan nere på sju bilar och vi valde att kolla vad journalisterna i Europa tyckte.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det börjar närma sig. Snart får vi reda på vilken bil som vinner utmärkelsen Årets bil. Nu har man tagit ner det till sju finalister och här tänkte vi ta reda på var Europas motorjournalister har sagt om varje bil.

Vi har också tagit reda på vilka betyg de fått och därmed skapat en egen lista på vilken bil som är bäst.

Läs också:

Årets bil 2024: Renault snuvade BMW på segern. Dagens PS

Hyundai Ioniq 5 – utnämnd till “World car of the year”. Dagens PS

Toyota Yaris är Årets Bil 2021. Dagens PS

Så har listan tagits fram

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.

Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.

ANNONS

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.


ANNONS

Senaste nytt

Plats 6 – Alfa Romeo Junior

Snittbetyg: 72,5

Pris: 469 900 kronor

Bra för stadskörning men kort räckvidd. (Foto: Alfa Romeo)
Bra för stadskörning men kort räckvidd. (Foto: Alfa Romeo)

Alfa Romeo Junior Veloce bjuder på en intensiv körupplevelse med kvick acceleration och smidig styrning, perfekt för den som prioriterar körglädje.

Den kompakta designen gör den idealisk för stadskörning, men den begränsade räckvidden kan vara ett hinder för längre resor.

ANNONS

Veloce-versionen sticker ut med sin sportiga design och generösa standardutrustning, men delar tyvärr en del komponenter med andra Stellantis-modeller.

Sammantaget är Junior Veloce ett spännande alternativ för entusiaster som söker en rolig och smidig bil för vardagskörning.


Plats 5 – Cupra Terramar

Snittbetyg: 78,3

Pris: 397 900 kronor

Vinner på design men förlorar på utrymmesbrist i skuffen. (Foto: Cupra)
Vinner på design men förlorar på utrymmesbrist i skuffen. (Foto: Cupra)

Cupra Terramar sticker ut från mängden med sin pigga design som utmanar de traditionella familje-suvarna. Förarmiljön och all teknik är enkel att använda och bilen är behaglig att köra.

Tyvärr stjäl laddhybridsystemet en del av bagageutrymmet och adderar onödig vikt. Men trots detta är Terramar ett lockande alternativ för den som söker en sportig och praktisk suv med elektrifierad drivlina.

ANNONS

Plats 4 – Citroën C3 och ë-C3

Snittbetyg: 78,6

Pris: 299 990 kronor (ë-C3)

En charmig bil men de små tyglapparna känns onödiga. (Foto: Citroën)
De här lapparna känns lite onödiga enligt journalisterna. (Foto: Citroën)
De här lapparna känns lite onödiga enligt journalisterna. (Foto: Citroën)

Citroën C3 och ë-C3 är en charmig och bekväm halvkombi med en unik design som trots suv-inspirerade drag sticker ut från mängden. Dessutom är den billigare än de flesta konkurrenterna.

Körupplevelsen är dock inte lika engagerande som hos vissa rivaler, accelerationen är måttlig och dekalerna, eller de små tyglapparna, i interiören kan kännas lite väl krystade.

Trots detta är C3 ett intressant alternativ för den som söker en prisvärd och komfortabel bil med personlig stil.

ANNONS

Plats 3 – Dacia Duster

Snittbetyg: 81,25

Pris: 269 900 kronor

Dacia har gått från att vara ett skämt till bil till att nu vara finalist i årets bil. (Foto: Dacia)
Dacia har gått från att vara ett skämt till bil till att nu vara finalist i årets bil. (Foto: Dacia)

Dacia Duster erbjuder allt du behöver i en bil, och mycket av det du inte behöver saknas – vilket är positivt.

Priset är dessutom mycket lågt, köregenskaperna är godkända och bilen är både praktisk och snygg. Hybridversionen är dock inte värd den extra kostnaden.

Sammanfattningsvis är Dacia Duster ett utmärkt val för den som söker en prisvärd och funktionell bil utan onödiga krusiduller.


ANNONS

Plats 2 – Hyundai Inster

Snittbetyg: 82,85

Pris: Inget svenskt pris än

Lite högt pris för vad man får men annars en kalasbra bil. (Foto: Hyundai)
Lite högt pris för vad man får men annars en kalasbra bil. (Foto: Hyundai)

Hyundai Inster är en elegant och stilig bil som passar lika bra i stan som i förorten.

Den är välutrustad, har en pigg design och den flexibla 02-versionen ger extra mångsidighet.

Priset är dock något högt (i England) med tanke på den begränsade räckvidden och laddningshastigheten, och den rymmer bara fyra personer.


Delad första plats

ANNONS
Det fanns inte en vinnare, det fanns två. Grattis. (Foto: Renault och Kia)
Det fanns inte en vinnare, det fanns två. Grattis. (Foto: Renault och Kia)

DELAD Plats 1 – Kia EV3

Snittbetyg: 91,42

Pris: 419 900 kronor

En vinnare bland Europas motorjournalister. Men inte ensam, den delar på första platsen. (Foto: Kia)
En vinnare bland Europas motorjournalister. Men inte ensam, den delar på första platsen. (Foto: Kia)

Kia EV3 uppfyller alla krav man kan ställa på en kompakt elektrisk crossover – koreanerna har återigen träffat mitt i prick.

Bilen är imponerande energieffektiv, kupén andas premiumkänsla och utrustningsnivån är generös.

Den robusta designen kanske inte tilltalar alla, komforten skulle kunna vara bättre och den avancerade tekniken kan avskräcka teknikfobiker.

Sammantaget är EV3 ett utmärkt val för den som söker en modern och kompetent elbil med lång räckvidd.

ANNONS

DELAD Plats 1 – Renault 5

Snittbetyg: 91,42

Pris: Inget svenskt pris än

Den solgula bilen delar första plats i detta Bäst i alla tester. Snyggt. (Foto: Renault)
Den solgula bilen delar första plats i detta Bäst i alla tester. Snyggt. (Foto: Renault)

Nya Renault 5 är mer än bara en nostalgisk hyllning till det förflutna. Den är lika rolig att köra som den är snygg att titta på, och det attraktiva priset förstärker definitivt lockelsen.

Visserligen erbjuder vissa kinesiska bilar mer utrymme för pengarna, men Renault 5 kompenserar med sin charmiga design och pigga köregenskaper.

Sammantaget är Renault 5 ett spännande alternativ för den som söker en kompakt och prisvärd elbil med karaktär.


ANNONS

Hela listan

1Kia EV3419 900 kronor91,42
1Renault 5Inget svenskt pris än91,42
2Hyundai InsterInget svenskt pris än82,85
3Dacia Duster269 900 kronor81,25
4Citroën C3299 990 kronor (e-C3)78,6
5Cupra Terramar397 900 kronor78,3
6Alfa Romeo Junior469 900 kronor72,5

Läs också:

Offshoreoljans comeback: “Industrin saknar fantasi”. Realtid

Veckor utan hiss: Hyresgäst svimmade – hund avlivades, News 55

Topplistan: Bästa sjusitsiga bilarna

En sjusitsig bil erbjuder en rad fördelar för både familjer och andra som behöver transportera många passagerare. Men vilken är bäst? Det lät vi

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]