Dagens PS

Trendbrott - elbilar tappar mark 2021

När statistiken visar en ökning så minskar rena elbilar. Är detta ett tillfälligt trendbrott eller har konsumenternas förtroende minskat? (Foto: Håkan NIlsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 02 mars 2021

När branschorganisationen Bil Sweden presenterade registreringsstatistiken för februari, så finns en tydlig trend där laddbara bilar fortsätter att öka men av någon anledning så tappar rena elbilar mark.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Laddhybrider ökar – elbilar minskar

Det som gäller om man vill köra miljövänligt är tydligen laddhybrider, något som de flesta tillverkare med självbevarelsedrift erbjuder och utbudet ökar i princip varje månad. Laddhybrider har ökat med 62,9 procent jämfört med februari 2020. Elbilar har minskat med 1,1 procent. Med tanke på att elbilsmarknaden har fått nya intressanta tillskott som Polestar 2 och VW ID.3 under andra halvan av 2020 så är elbilsminskningen ännu mer intressant.

– Andelen laddbara bilar uppgick till 34,8 procent i februari jämfört med 25 procent ifjol och hittills i år uppgår andelen till 34,2 procent. Den starka ökningstakten under slutet av 2020, där december hade en andel på 49 procent, har nu bromsat in. Detta är en följd av den stora osäkerheten kring årets styrmedelsförändringar i form av bland annat justeringar av Bonus-malussystemet och höjd förmånsskatt. I slutet av förra året lanserades många populära laddbara modeller. Det gav en ketchupeffekt då många fick sina leveranser av beställda bilar i december, vilket också bidrog till inbromsningen, säger Mattias Bergman, VD Bil Sweden.

Andra orsaker bakom inbromsningen

Personligen tror jag inte att det är hela sanningen. Orsaken till ”inbromsningen” utgörs nog även av osäkerheten runt elförsörjningen och den långsamma utbyggnadstakten av en effektiv laddinfrastruktur, dvs laddare som levererar 50 kW eller mer. Detta är ett grundkrav för en hållbar mobilitet. En annan orsak är även den höga anskaffningskostnaden för elbilar som hindrar de flesta privatpersoner att byta ut sina fossila bilar till en ren elbil. Laddhybrider har helt enkelt blivit en fungerande interimslösning som levererar det bästa av två världar.

Det nya bonus-malussystemet som träder i kraft i april medför dock att laddhybriderna får i snitt 10.000 kronor lägre bonus samtidigt som elbilarna får en höjning på 10.000 kronor. Hur detta kommer att påverka försäljningen av laddbara bilar återstår att se.

Totala marknaden ökar

– De totala registreringarna av nya personbilar ökade med 5,3 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Under årets två första månader uppgår personbilarnas ökning till 12,8 procent. Årets ökning är väntad eftersom registreringssiffrorna i januari och februari i fjol var dämpade efter rekordregistreringar i december 2019 inför fordonsskattehöjningen 1 januari 2020. Personbilsregistreringarna under januari-februari i år är drygt sex procent lägre jämfört med snittet 2016-2020, enligt Mattias Bergman.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS