Bilmodeller som är framgångsrika får ofta leva kvar, generation efter generation. Här följer därför en lista på de modellbeteckningar som levt kvar längst.

ANNONS

5. Chevrolet Corvette

Från 1953

Corvette C8 är den åttonde generationen Corvette. (Foto: Corvette)

Chevrolet Corvette har funnits i åtta generationer och är en av de mest historiskt signifikanta amerikanska bilmodellerna.

Fram till och med den sjunde generation var receptet enkelt – en stor åttacylindrig motor i fram och bakhjulsdrift. Corvette C8 – den åttonde generationen – debuterade emellertid med en V8 i mitten.

4. Toyota Land Cruiser

Från 1951

Senaste Land Cruiser, modellen 300, saluförs inte i Europa. (Foto: Toyota)

Toyota Land Cruiser, en modell som är lika ikonisk som Bibeln, har även den funnits ruskigt länge.

Totalt har 10 miljoner bilar tillverkats och har erbjudits i en rad olika utföranden som är mer eller mindre terrängorienterade.

ANNONS
ANNONS

Land Cruiser används primärt av militärer och hjälporganisationer världen över.

3. Volkswagen Transporter

Från 1950

Sjunde generationen Volkswagen Multivan (Transporter) strax utanför Åre. (Foto: Joel Sandberg)

Volkswagen Transporter är nu uppe i sin sjunde generation men började sitt liv redan 1950.

Det är en av bilvärldens sanna ikoner och har gått från att vara en enkel transportbil till att idag finnas som elektrisk familjebil.

2. Ford F-Serien

Från 1947

Ford längst
Ford F-150 är en av historiens bäst säljande bilar. (Foto: Ford)

Det säljs en Ford F-150 var trettionde sekund i USA. Ursprungsmodellen – Ford Bonus-Built – fanns i en rad utföranden, inklusive som skolbuss.

Idag är den emellertid mest känd som amerikansk pickis – och är uppe i sin fjortonde generation

ANNONS
ANNONS

1. Chevrolet Suburban

Från 1935

suburban längst
Chevrolet Suburban är den modell som funnits längst tid. (Foto: Chevrolet)

Den amerikanska ikonen Suburban är uppe i sin tolfte generation och är den modellbeteckning som funnits längst.

Utförandet har varit detsamma i 87 år – en bjässe till familjebil med lika många sittplatser som en kyrka, samtidigt som dess ursprungliga spartanska anda har bytts ut mot ett större fokus på lyx.

Läs även: Provkörning av Corvette C8 [Högsta Växeln]
Läs även: Recension av Toyota Land Cruiser 70 [Högsta Växeln]
Läs även: Recension av Volkswagen e-Transporter [Högsta Växeln]