”Med ändrade förmånsvärden blir det inte mer lönsamt att ta ut en bil som tjänstebil än att köpa den privat. Och det är just det som är vårt syfte”, deklarerar finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i SvD.

Runt 300 000 bilister berörs när regeringen höjer förmånsvärdet – då blir det lika dyrt att ha en förmånsbil som att äga en bil privat.

Från 1 juli smäller det – då träder regeländringen i kraft, bara några månader efter det att regeringen manglat fram ett färdigt beslut, enligt Svenska Dagbladet (obs, betalvägg) som uppger att det i dag råder stor osäkerhet hos företagen och även listar hur mycket dyrare förmånsbilarna blir.

”Vet inte vad som gäller”

”Nu vet vi inte vad som gäller. Vi leasar bilarna på fyra år men politikerna ändrar reglerna efter ett halvår”, säger Jonas Liljestrand, bilansvarig för Philips i Norden och i Sverige, till tidningen.

Enligt Ronny Svensson på rådgivningsföretaget Ynnor genomförs nu ”de största förändringarna sedan 1996” på tjänstebilsmarknaden. Och förvirringen är total, anser han.

SvD konstaterar att den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet på tjänstebilar i Sverige försvann vid årsskiftet.

Från 1 april förändras det så kallade bonus malus-systemet och ytterligare tre månader senare ändras reglerna för hur förmånsvärdet ska beräknas för alla som har tjänstebil/förmånsbil.

”Väldigt mycket dyrare”

”Det kommer att bli väldigt mycket dyrare för den som har en förmånsbil”, säger Malin Malm, försäljningsdirektör på Leaseplan, i artikeln.

Branschorganisationen Bil Sweden räknar samtidigt med ett försäljningstapp, både i år och nästa år, på drygt 10 procent på grund av makthavarnas pålagor för förmånsbilar.

Dessutom befarar Bil Sweden att andelen nya mer bränslesnåla och laddbara bilar blir lägre, skriver SvD, som uppger att finansdepartementet räknat ut att den totala skattelättnaden för alla förmånsbilar är 2,3 miljarder kronor, jämfört med de som köper bil privat.

Paradoxen – bensinslukare billigare

Beräkningar som Bil Sweden gjort visar att en ny elbil som Volkswagens ID3 blir över 600 kronor dyrare när förmånsvärdet ändras.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt blir en bensinslukande suv som Volvo XC90 bara 60 kronor dyrare.

Men finansmarknadsminister Per Bolund är inte orolig för att elektrifieringen och köpen av mer miljövänliga bilar ska stanna upp.

”Jag är inte orolig för det”, säger han.

Till och med Skatteverket knorrar

Men kritikerna är många. Bland annat har Skatteverket framfört synpunkter mot att regeringen driver på en regeländring mitt i ett skatteår och företrädare i bilbranschen konstaterar att kunder är bekymrade och inte vet vad de ska välja för bil, framgår det.

Ronny Svensson på Ynnor slår fast att de flesta som drabbas av regeringens skattechock på förmånsbilar är normalinkomsttagare och inte, som det ibland påstås, välbeställda höginkomsttagare.

Skatten på en ny förmånsbil med den största förmånen blir drygt 9 000 kronor högre per år när reglerna ändras, månadskostnaden blir 760 kronor, konstaterar Svenska Dagbladet.

Och samtidigt blir en dyr förmånsbil, som kostat över 650 000 kronor, billigare att äga med det nya systemet.

Läs även: Skattechocken på bilar kan bli uppskjuten [DagensPS.se] »

Läs vidare: Rungande NEJ till skattechock på bilar [DagensPS.se] »