Dagens PS

Skattechocken på bilar kan bli uppskjuten

Förmånsvärdet på några av de populäraste modellerna höjdes kraftigt 1 juli i år, medan dyra bilar fick lägre förmånsvärden. Nu har försäljningen till företag gått ner kraftigt.
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 20 jan. 2021Publicerad: 20 jan. 2021

Den nya chockhöjda skatten på förmånsbilar ser ut att bli uppskjuten, kan Dagens PS avslöja.
Skatteverket uppmanar regeringen att senarelägga höjningen till 2022.
Tidpunkten för när lagen träder i kraft bör senareläggas till den 1 januari 2022, säger Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm i sitt remissvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Regeringens förslag till höjda förmånsvärdet på tjänstebilar och förmånsbilar ger många bilister en rejäl höjning av skatten. För den som kör en elbil eller laddhybrid kan skattechocken bli 70-90 procent jämfört med 2020. Redan vid nyår togs miljöbilsrabatten bort och skatten höjdes 450 kr i månaden.

Nästa höjning av förmånsvärdena och skatten på förmånsbilar skulle träda i kraft den 1 juli i år. Men nu kan Dagens PS avslöja att lagen ser ut att bli uppskjuten till nästa år. Skatteverket som ska driva in den nya skatten avråder bestämt från ett så snabbt införande. Enligt generaldirektör Katrin Westling Palm kan dubbla regler under ett beskattningsår ställa till med problem.

”Ge mer tid”

– Tidpunkten för när lagen träder i kraft bör senareläggas till den 1 januari 2022 för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa rutiner och system, skriver generaldirektören i sitt remissvar som nu kommit in till regeringen.

Det skulle förvåna om regeringen vågar köra över sin egen myndighet som ska utföra höjningen. Många som tänkt köpa en ny förmånsbil i år kan därför andas ut och köra vidare ett halvår utan att drabbas av höjningen.

En bil som kostar 350 000 kr ger en skattehöjning på 757 kr i månaden enligt regeringens lagförslag.

Enligt regeringen görs justeringen för att förmånsvärdet bättre ska spegla kostnaden av att ha en privatägd bil. För en genomsnittlig förmånstagare som har 52 procent i marginalskatt innebär detta drygt 9 000 kronor mer i skatt per år eller ca 760 kronor mer per månad.

Räknar in värdeminskning

ANNONS

Förslaget innebär att två delbelopp i schablonberäkningen ändras. Det handlar om det prisrelaterade beloppet och det ränterelaterade beloppet. Genom ändringen ska modellen ta mer hänsyn till en bils genomsnittliga värdeminskning än tidigare och ska också beakta räntekostnaden vid lånefinansiering av bilköp, vilket enligt regeringen inte görs i dag.

Förslaget skulle ha ökat skatteintäkterna 2021 med omkring 150 miljoner kronor, och senare 2,33 miljarder kronor per år. Skatteverket varnar i sitt remissvar för att de nya reglerna kommer att bli krångliga och på sikt behöver göras om.

”Ökad komplexitet”

– Förslaget om justerad beräkning av bilförmån innebär att arbetsgivare, arbetstagare och Skatteverket kommer att behöva hantera ytterligare en beräkningsmodell och att det därmed kommer att finnas tre skilda beräkningsmodeller. Skatteverket vill upplysningsvis framhålla att tre olika beräkningsmodeller ökar komplexiteten i systemet och leder till ökad administration. Det vore därför önskvärt att äldre bestämmelser fasas ut på sikt.

Dyra bilar som kostar över 650 000 kr får sänkt skatt, visar regeringens egen graf över skattehöjningen.

Så mycket ska skatten höjas på förmånsbilar

De angivna siffrorna är förmånsvärden som läggs på lönen, och som de flesta betalar 52% marginalskatt på.

Volkswagen ID.3 Pure
2020:2172 kr/mån
2021: 3964 kr/mån
Skattehöjning: +83%

ANNONS

Volkswagen Golf GTE
2020: 2889 kr/mån
2021: 5049 kr/mån
Skattehöjning: +75%

Renault Zoe 
2020: 1 531 kr/mån
2021: 2 959 kr/mån
Skattehöjning: +93 %

Kia Niro Plug-In Hybrid
2020: 1 844 kr/mån
2021: 3 467 kr/mån
Skattehöjning: +88 %

Volkswagen Passat Sportscombi GTE
2020: 2 649 kr/mån
2021: 4 634 kr/mån
Skattehöjning: +75 %

BMW 330e laddhybrid
2020: 3 684 kr/mån
2021: 5 762 kr/mån
Skattehöjning: +56%

Volvo V60 B3 Bensin
2020: 4 150 kr/mån
2021: 5 593 kr/mån
Skattehöjning: +35 %

Volvo V60 Recharge T6 Momentum
2020: 3251 kr/mån
2021: 5459 kr/mån
Skattehöjning: +68%

ANNONS

Senaste nytt

Volvo XC60 T8 Twin Engine
2020: 4 517 kr/mån
2021: 6 414 kr/mån
Skattehöjning:  +42%

ANNONS

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
2020: 4740 kr/mån
2021: 6496 kr/mån
Skattehöjning: +37%

Audi RS6 Avant
2020: 18300 kr/mån
2021: 16187 kr/mån
Skattesänkning: -12%

Mercedes-AMG G63
2020: 25 205 kr/mån
2021: 21403 kr/mån
Skattesänkning: -15%

Källa: Skatteverkets bilförmånsberäkning och Regeringens promemoria om nya förmånsvärden

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS