BILSALONGEN I GENÈVE.  Sedan årtionden har den vackra staden vid Lac Léman varit världens kanske viktigaste mötesplats för biltillverkare som vill visa upp sina nyheter och framtidsvisioner. Trots detta är det ett antal tillverkare som i år lyser med sin frånvaro, däribland Volvo. Samlar de krafterna inför nästa år eller är trenden vikande?

Bland oss motorjournalister är bilsalongen i Genève den i särklass viktigaste mässan att bevaka. Här sker de flesta lanseringar som vi i Europa är intresserade av. Car of the Year presenteras här liksom många av de nya trender som vi kanske får se om några år. I konkurrens med bland annat Frankfurt vartannat år, bilmässan i Shanghai som har haft en stor tillväxt speciellt vad gäller elbilar och de senaste åren även den stora elektronikmässan i Las Vegas (CES) där Mercedes valde att presentera nya CLA, har det helt enkelt blivit för dyrt för många tillverkare att ställa ut sina produkter.

Istället satsar några på egna aktiviteter eftersom man då får ett odelat fokus på det man vill erbjuda men det återstår fortfarande att se om det är rätt väg att gå i den allt tuffare konkurrensen. Volvo är en av dessa tillverkare som valt att avstå från årets bilsalong, mycket beroende på att man inte har något nytt att visa upp. Ja, det ska vara V60 Cross Country då men nyhetsvärdet är redan förbrukat eftersom man redan lanserat bilen.

ANNONS
ANNONS

I år verkar vi inte bli speciellt bortskämda med stora omvälvande nyheter men några mindre börjar redan att trilla in. Mantrat kommer att vara elektrifiering, precis som i Frankfurt 2017. Mer fokus kommer att läggas på uppkopplingar och självkörande bilar, precis som i Las Vegas i januari i år. Jag gör som många biltillverkare, stannar hemma i år för första gången på länge, men jag kommer att bevaka alla nyheter som kommer från Genève samtidigt som jag slipper den traditionella värken i benen från allt springande mellan presskonferenser.

Håkan Nilsson, Motorredaktör