Samtliga 500 Bugatti Chiron har sålts, något som gick snabbare än det franska märket räknade med. Nu går det att köpa den sista specialversionen när den går under klubban i Paris i slutet av januari.
Till salu: Världens sista Bugatti Chiron
Mest läst i kategorin
Bugatti Chiron Profilée var tänkt att tillverkas i ett flertal enheter – likt andra specialversioner av Chiron – men eftersom alla 500 Chironer såldes så snabbt hann de bara med en förseriebil.
Det är alltså den bilen som går under klubban och är således helt unik.
Bugatti som blir sist ut
Det blir den sista Bugattin som säljs med märkets berömda W16-motor. Först var det Bugatti W16 Mistral som skulle vara det, men nu blir det alltså Profilée som blir den sista någonsin.
Bugatti Chiron Profilée bygger på Chiron Pur Sport som är en sportigare variant av Chiron men ingenjörerna har adderat en högre dos komfort – tanken är att bemöta de önskemål för kunder som en Chiron-variant som är mer roadtripkompatibel.
Senaste nytt
Snabb var bara förnamnet
Profilée stoltserar med 1 500 hästkrafter och är den snabbast accelererande varianten av Chiron, tack vare kortare utväxling.
Den når 100 knyck på 2,3 sekunder, 200 på 5,5 sekunder och 300 kilometer i timmen på hisnande 12,4 sekunder.
Interiört möts man av kviltat läder en masse – totalt 2 665 meter för att vara exakt – med komfortstolar som alltså lämpar sig bättre för långa turer.
Bilen säljs med 396 kilometer på mätaren – vilket är ungefär så långt alla Chiron-bilar går innan de lämnas över till slutkunden.
Anledningen är att varenda Chiron som tillverkas genomgår en rad tester innan de är redo för leverans.
Exakt vad Profilée kommer att gå för återstår att se, men ordinarie Chiron börjar på ungefär 30 miljoner kronor, medan Pur Sport landar på ungefär 50 miljoner.
Man kan därför anta att denna helt unika specialmodell lär gå för en bit över det. En stor del av pengarna kommer att gå till välgörande ändamål.
Om du vill vara med och buda kan du göra det här.
Läs även: Recension av Bugatti Chiron
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.