Bugatti Chiron Pur Sport är en specialversion av den franska hyperbilen och tillverkas i endast 60 exemplar. Nu när man har nått halvvägs i produktionen har Bugatti valt att fira genom att bränna en hel del gummi.

ANNONS

Pur Sport är en specialversion av Chiron som fokuserar på väghållning. Den har således fått sig en rad modifikationer. 

Bugatti Chiron Pur Sport
Videon (nedan) släpptes för att markera att totalt 30 bilar har tillverkats. (Foto: Bugatti)

Lättare, flinkare, dyrare

Till att börja med varvar den till 6 900 varv (att jämföra med 6 700 för vanliga Chiron), 80 procent av växellådan är omarbetad med kortare växlar och bilen har fått banta 50 kilo jämfört med Chiron.

Chiron Pur Sport är även försedd med specialdäck (Michelin Sport Cup 2R), har styvare fjädrar fram och bak och ett specifikt Sport+-läge.

Bilen börjar på ungefär 50 miljoner kronor, att jämföra med exempelvis Chiron Sport som börjar på cirka 32 miljoner kronor.

Bugatti Chiron Pur Sport
Chiron Pur Sport är en mer atletisk tolkning av Chiron. (Foto: Bugatti)

En annan tolkning av fyrhjulsdrift

Under huven har Bugatti Chiron Pur Sport den legendariska 8-liters W16-motorn som pumpar ut 1 500 hästkrafter och 1 600 newtonmeter.

Det är tillräckligt för att accelerera bilen till 100 på blott 2,3 sekunder och till 200 på endast 5,9 sekunder. Toppfarten är begränsad till 420 knyck.

Pur Sport är utvecklad för att kunna ta sig an kurvor på ett flinkare vis jämte ordinarie Chiron och för att visa det har Bugatti nu släppt en video på när bilen sladdar satan.

Pur Sport sladdar
Den 8-liter stora W16-motorn har fyra turbos och mer kraft än ett jetflygplan. (Foto: Bugatti)

Bugatti och dess berömda C-linje

Syftet var att ”drifta ett C”, vilket alltså är ikonisk del av Bugattis design. Bugatti C-linjen är den linje som går runt hela förardörren och ner till framhjulen. Den är 2,8 meter lång och är tillverkad av aluminium.

Det är en fråga om att visa hur lättfotad Pur Sport kan vara och att den minsann går att sladda med, trots fyrhjulsdriften. De 1 500 hästkrafterna hjälper såklart till på traven.

ANNONS
ANNONS

Resultatet är dramatiskt och minst sagt sevärt, något videon (och bilderna) visar. 

Läs även: Recension av Bugatti Chiron Sport [Dagens PS]
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista [Dagens PS]
Se även: Recension av Bugatti Chiron Sport [Högsta Växeln]
Lyssna på vår podcast: ”Vi maxade en Jeep Wrangler i Dubai” [Dagens PS]