Dagens PS

Test: Škoda Fabia – all bil du behöver

Škoda Fabia vid en vägg
Škoda Fabia är inte riktigt lika rolig att köra som vår testbil var färglad. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 aug. 2022Publicerad: 14 aug. 2022

Om man ”bara behöver en bil” har utbudet på marknaden gått från proppat till tämligen glest. De flesta nya bilar som lanseras är inte bara väldigt imagefixerade utan de kostar även skjortan. Škoda har dock inte glömt varifrån de kommer. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Škoda Fabia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Škoda Fabia Style 1.0 MPI TSI EVO DSG (2022)
Motor: 1,0-liters trea, bensin, 110 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1 187 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4108/1780/1459 mm
Pris: från 228 600 SEK (Testbil ca. 250 000 SEK)

Škoda Fabia bakifrån

Nya Škoda Fabia är konservativ men attraktiv. (Foto: Marcus Berggren)

Från Sopot till Stockholm

Vi har tidigare provkört nya Fabia i Polen där vi konstaterade att den är bestämt ärlig i sin jakt på att mobilisera den stora massan.

Utseendet pekar sannerligen på att Škoda vill erbjuda något som tilltalar så många som möjligt.

Designen är konservativ men Fabia förblir attraktiv samtidigt som den sticker ut lika mycket som en bagagevagn på en flygplats.

Receptet bygger på att erbjuda en rationell och tillgänglig bil som gör exakt det man förväntar sig av den, allt till ett pris som inte får en att trilla av stolen.

På andra marknader kommer även betydligt billigare instegsmodeller, exempelvis en 65-hästkrafters pjäs med 5-växlad manuell låda som vi också provkörde på plats i Polen. 

ANNONS

Till Sverige kommer emellertid bara en drivlina – en 110-hästars bensinmotor sammankopplad med en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Škoda har valt att inte satsa på elektrifieringsspåret med Fabia i syfte att hålla kostnaden nere.

På den europeiska marknaden saknar cirka 80 procent av sålda bilar elektrifiering, medan den siffran i Sverige ligger på 50 procent.

Škoda Fabia framifrån

Škoda Fabia har noll alternativ som är elektrifierade. (Foto: Marcus Berggren)

Genomtänkt så in i bomben

Bara för att Fabia är billig betyder det inte att det rör sig om en dålig produkt. Kraven på bilar har höjts, något som även har höjt ribban för vad man som kund kan förvänta sig.

Precis som alla andra bilar har Fabia växt på alla ledder och smart paketering och en relativt lång hjulbas med korta överhäng gör att bilen är minst lika rymlig som en Golf var för bara några år sedan.

Resultatet är en körupplevelse som känns mogen och komfortnivån är genomgående hög. Att köra långt i en Fabia är en dans på rosor, något som hade varit otänkbart om man blickar tillbaka några kapitel i Fabia-familjeträdet.

ANNONS

Det inkräktar på småbilskänslan, på gott och ont. Det finns något oerhört charmigt med en liten bil, men att lyckas kombinera det med en känsla av något som är rejälare är bestämt gynnsamt för konsumenten. Det blir det bästa av två världar.

Storleken bidrar till en härlig flinkhet och även om drivlinan inte är överdrivet upphetsande är växellådan kvick och den trecylindriga motorn avger ett sportigt ljud.

Även på våra grova svenska vägar förblir ljudnivån i kupén låg, något vi även fick erfara på polsk mark.

Man sitter bekvämt både fram och bak, bagageutrymmet är rymligt och på typiskt Škoda-manér erbjuds det över 40 så kallade Simply Clever-lösningar.

Škoda har som märke gjort mer av en klassresa än Meghan Markle men nya Fabia tar sannerligen märkets rötter i beaktande.

Samtidigt lyckas de emellertid med att erbjuda en känsla av gedigenhet – allt känns väldigt genomtänkt vilket man som förare uppskattar.

Det är sannerligen en trygghet att känna att någon verkligen har funderat över varenda liten sak.

Škoda Fabia paraply

Det enda som en Škoda Fabia och en Rolls-Royce Phantom har gemensamt – ett paraply. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS
Škoda Fabia interiör

Logiskt, intuitivt, praktiskt. (Foto: Marcus Berggren)

Fabia förblir folklig

Fabia har siktet inställt på småbarnsfamiljer och de som behöver en andra bil. Škodas nuvarande modellutbud är minst sagt brett.

Fabia är som sagt insteget, inte bara till märket men koncernen i sin helhet (tillsammans med Seat Ibiza) medan den andra änden består av nya Enyaq som alltså är en Škoda som kan kosta över 800 000 kronor.

Fabia väger upp för det genom att vara ytterst folklig, något som tveklöst är mer i linje med märkets historieböcker.

Bara för att nya Škoda Fabia är en så kallad instegsbil betyder det inte att den utstrålar känslan av att vara det.

Jämfört med exempelvis Dacia Sandero eller MG ZS EV genomsyras inte hela upplevelsen att man valde det billigaste alternativet.

Tänk mer att man gör ett kap på en outlet snarare än att man går till Dressman.

ANNONS

Škoda Fabia är inte längre en burk på hjul. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Nya Škoda Fabia känns oerhört genomtänkt och stoltserar med att erbjuda exakt det som många fortfarande efterfrågar – en bil som gör det man förväntar sig utan vare sig om eller men.

Den ligger inte i framkant när det gäller innovationer utan fokuserar i stället på ett redan beprövat recept. Škoda Fabia är det nya svaret på om man bara behöver en bil.

Egentligen behöver man inte mer bil. (Foto: Marcus Berggren)

Dagens PS helhetsintryck av Škoda Fabia

Slutbetyg: 4,5/5

Škoda Fabia gör exakt det man förväntar sig av den – den levererar rationell mobilitet i ett tilltalande paket. Trots att den är ett insteg in i nybilsvärlden imponerar den på flera fronter. Den är ärlig i sina intentioner och utmärker sig bland konkurrenterna.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS