Dagens PS

Test: Nya Abarth 500e – ger oss huvudvärk

Abarth 500e
Abarth har lanserat en prestandaversion av elbilen Fiat 500e (Foto: Stellantis)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 07 sep. 2023

Fiats eldrivna minsting 500e fick ett varmt mottagande när den kom år 2020, och nu har en sportigare Abarth-version av bilen lanserats. Vi har provkört den i Stockholm. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den utgående generationen av Fiat 500 i Abarth-version blev mäkta populär tack vare sin körglädje, exotiska framtoning och det låga priset. 

Abarth var i begynnelsen ett fristående företag som utvecklade och producerade trimningspaket, främst till olika Fiat-modeller. 

På senare år har det legendariska skorpion-emblemet emellertid istället prytt de sportigaste av Fiats standardmodeller. 

Abarth 500e
Nya Abarth 500e gör 0 till 100 på 7,0 sekunder. (Foto: Stellantis) 

Bekant recept 

Förvandlingen av Fiat 500e till en Abarth har följt ungefär samma recept som för den utgående versionen. 

Effekten har höjts från 118 till 155 hästkrafter och vridmomentet har gått från 220 till 235 newtonmeter. 

Detta har resulterat i en 0-100-tid på 7,0 sekunder. 

ANNONS

Man har också monterat större bromsar, och slipat på chassit med styvare fjädring och uppgraderade stötdämpare. 

Exteriört har bilen begåvats med ett aggressivt kjolpaket, större fälgar och en hel drös Abarth-märken. 

ANNONS

Senaste nytt

Två utrustningsnivåer 

Utrustningsmässigt erbjuds nya Abarth 500e i två versioner, varav instegsmodellen rullar på 17-tumsfälgar och har ett grundpris på 489 900 kronor. 

För 40 000 kronor mer får man toppmodellen Turismo, som bjuder på 18-tumsfälgar, glastak, ett bättre ljudsystem och något som man kallar för “the sound generator”. 

Mer om den senare. 

Initialt erbjuder man också den fullutrustade lanseringsmodellen Scorpionissima till ett kampanjpris på 509 900 kronor. 

Modellen utmärker sig genom ett dekalpaket och ska byggas i 1949 exemplar, som en hommage till året för grundandet av Abarth.  

ANNONS

25 stycken av dessa kommer till Sverige. 

Fejkljud ska säkra körkänslan  

Gamla Abarth 500 var en av de mest karaktärsfulla bilarna på marknaden där en central komponent var det raspiga, smattrande lätet från avgassystemet. 

Detta går man normalt sett miste om i en elbil, vilket Abarth har försökt råda bot på med sin tidigare nämnda “sound generator”. 

Det handlar om att bilen spelar upp ett syntetiskt motorljud – inte bara inne i bilen, utan även exteriört. 

Konstigt nog är den mest dominerande aspekten av ljudet ett ständigt närvarande och högljutt tomgångsläte. 

Det låter inte särskilt övertygande. Snarare pinsamt, vilket framkallar viss huvudvärk. 

Vid sportigare körning är ljudet något mer naturligt, men systemet visar ändå sin bästa sida i avstängt läge. 

ANNONS
Abarth 500e
Interiören känns betydligt mer solid än i föregångaren. (Foto: Stellantis) 

Flink och smidig 

Vår initiala provkörning av nya Abarth 500e blev tyvärr en ganska kort historia, som mestadels ägde rum i stadstrafik i Stockholms innerstad. 

Att få något större intryck av bilens atletiska färdigheter var således svårt. 

Som stadsbil framstod bilen vid första anblick emellertid som flink, med vass och trevlig styrning och en lättfotad känsla.  

Fjädringskomforten var också förvånansvärt god med tanke på de stora 18-tummarna. 

Vid de få tillfällen vi fick möjlighet att känna på prestandan föreföll bilen tillräckligt snabb och lekfull för att vara underhållande och bromskänslan ingav förtroende. 

Undvik toppmodellen 

ANNONS

På specifikationsfronten lutar jag åt att basversionen av nya Abarth 500e är det bästa valet. 

Man går förvisso miste om det uppgraderade ljudsystemet, men sparar 40 000 kronor och slipper den pinsamma ljudgeneratorn. 

Man får också bättre åkkomfort med de mindre fälgarna. 

Dessutom förbättrar avsaknaden av glastak huvudutrymmet, som är ganska begränsat för långa personer. 

Abarth 500e
Åkkomforten är oväntat god för fälgstorleken. (Foto: Stellantis) 

Övertygar på många sätt 

Nya Abarth 500e övertygar på många sätt, och framstår som en betydligt mer sofistikerad bil än sin föregångare. 

Det stora problemet för modellen, precis som för många andra elbilar nu för tiden, är dock priset. 

ANNONS

Gamla Abarth-versionen av Fiat 500 var förvisso lite skramlig med halvdan kvalitetskänsla, men vägde upp detta med ett utgångspris på runt 250 000 kronor. 

I överkant prismässigt 

Nya Abarth 500e är bättre på dessa punkter, samtidigt som den lyckas bibehålla den gamla bilens körglädje och italienska flärd. 

Prismässigt ligger den dock på samma nivå som Tesla Model 3, och inte långt under Polestar 2, vilket är två betydligt mer praktiska och bekväma elbilar med bättre räckvidd. 

Det motsvarigheten av att den förra generationen av bilen på sin tid hade kostat som en BMW 3-serie. 

Det är således tveksamt om nya Abarth 500e kommer att nå samma framgång som den utgående modellen i försäljningsstatistiken. 

Slutbetyg: 3,5/5 

Nya Abarth 500e är en betydligt mer genomarbetad bil än sin föregångare. Den bjuder på bättre raffinemang och mer solid byggkvalitet, men bibehåller samtidigt körglädjen och den italienska flärden. 

ANNONS

Den är dock också prissatt därefter, och kommer därför troligtvis inte bli samma storsäljare som den utgående Abarth-versionen av Fiat 500. 

Abarth 500e (2024) 

Motor: Elmotor, 155 hästkrafter, 235 newtonmeter 

Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift 

Acceleration: 0–100 km/h: 7,0 sekunder 

Toppfart: 155 km/h 

Elektrisk räckvidd: 265 km 

Vikt: 1 410 kg 

ANNONS

Mått: (längd/bredd/höjd): 3673/1683/1518 mm

Pris: från 489 900 kronor

Relaterade artiklar:

Nya Volkswagen Passat: Tjänstebilistens drömbil?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS