I ett test för räckvidd på elbilar går visserligen Mercedes EQS 450+ längst – men är också största besvikelsen. Räckvidden är 8 mil kortare än den uppgivna. Tesla Model Y imponerar däremot, med längre räckvidd än uppgivet och låg förbrukning.

ANNONS

Test för räckvidd för elbilar har genomförts förut, både i sommar- och vinterväglag, och i går testades 31 bilar på norska vägar. Arrangörer är Norsk Automobilforbund och tidningen Motor.

I tidigare test (sommartest) har bara tre av 50 testade bilar gått kortare sträcka än WLTP-räckvidden. I år är resultatet mycket sämre, skriver Motor.

Teslas rekord står sig

Rekordet i räckvidd har fortfarande Tesla Model 3 från förra sommarens test, med imponerande 654,9 kilometer. Årets vinnare är bakhjulsdrivna Mercedes EQS 450+ med 62,2 mil – men det är 8,9 mil kortare än vad WLTP-körcykeln uppger.

Samma tendens gäller EQS 580 4Matic, som gick 59,6 mil på en laddning. Det är 4,9 mil kortare än uppgiven sträcka, enligt Vi bilägare. Räknar man procent är det ganska stora avvikelser, 12,52 respektive 17,26 procent för de två Mercedesmodellerna.

Värsta glädjekalkylen i test – Honqi

Värst av alla vad gäller glädjekalkyl är kinesiska Hongqi, där den faktiska räckvidden ligger drygt 20 procent under den uppgivna, 371 kilometer i stället för 465. Vi bilägare undrar med all rätt vad det innebär för vinterkörning när skillnaden är så stor i sommartemperatur och -väglag.

ANNONS
ANNONS

Tesla Model Y imponerar med en räckvidd som är drygt 7 procent längre än den uppgivna. Model Y gick i testet 545 kilometer på en laddning, och den uppgivna räckvidden är 507 kilometer.

Test av elbilar: Mercedes besvikelse, Tesla imponerar
Tesla Model Y Long Range håller vad den lovar i räckvidd, och mer därtill. Foto: TT

BMW:s i4-modeller imponerar

Förutom Teslas Model Y skriver Vi bilägare att också BMW:s olika modeller av i4 imponerar med sin effektivitet. De båda BMW i4-modellerna går därtill lite längre än uppgiven räckvidd.

I det test som genomfördes körs bilarna en specifik sträcka. De bilar som har större batteri körs en extra sträcka. Alla bilar körs tills batteriet är helt urladdat. Bilarna står parkerade i garage, men startas utan förvärmning.

Bilar som tidigare deltagit i testet är inte med, om de inte uppdaterats med längre räckvidd.

Riktig räckvidd ofta 5-20% lägre än WLTP – men det finns undantag

Enligt Vi bilägare visar sådana här test på intressanta fakta. Räckvidden är ofta 5-20 procent längre än WLTP-siffrorna på sommaren och så mycket som 30 procent kortare vid vintertest.

ANNONS
ANNONS

Testresultat

  1. Modell                                                         WLTP         Test, km
  2. Mercedes EQS 450+ n                                711             622
  3. Mercedes EQS 580 4Matic                        647             596
  4. BMW iX xDrive50                                         591             568,5
  5. BMWi4 eDrive40                                          565             583,6
  6. Kia EV6 RWD                                                 528             500,2
  7. Mercedes AMG EQE 43 4Matic                 518             428,6
  8. Polestar 2 Long Range Single Motor       517             520
  9. Tesla Model Y Long Range Dual Motor   507             545
  10. Ford Mustang Mach-E GT                          500             436,6
  11. Nio ES8                                                          500             443,6
  12. Audi Q4 e-tron 40                                        498             460,9
  13. BMW i4 M50                                                 497             521,1
  14. Skoda Enyaq Coupé RS                              491             497
  15. Kia EV6 4WD                                                 484            459,2
  16. Hyundai Ioniq 5 RWD                                  481            446
  17. Skoda Enyaq iV 80x                                    481            446
  18. Polestar 2 Long Range Dual Motor          477            446,6
  19. Volkswagen ID.5 GTX                                 473            453
  20. Xpeng P7                                                      470            436
  21. Volkswagen ID.4 GTX                                 466            428
  22. Hongqi EHS-9                                              465            371
  23. Audi Q4 E-tron 50 Quattro                         459            459,6
  24. MG ZS Long Range                                     440            443
  25. Volvo C40 Recharge                                   437            418,7
  26. Renault Megane E-tech                             428            413
  27. Cupra Born                                                   424            376
  28. Porsche Taycan 4 Cross Turismo            412            403
  29. Mercedes-Benz EQB 350 4Matic             407            411
  30. BMW iX xDrive 40                                       400            399,4
  31. Byd Tang                                                      400             407,6
  32. Maxus Euniq 6                                            354             388,4

Här kan du se hela testresultatet.

Läs även: Nu växlar Mercedes om till endast automatlådor [Dagens PS]

Läs även: Köp en ny bil nu – få leverans om ett år [Dagens PS]