Dagens PS

Tesla Model X levererad med olika däck

Tesla Model X marknadsandel
Tesla hade en marknadsandel på hela 64 procent under 2022 i USA. (Foto: Tesla)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 juli 2023Publicerad: 15 aug. 2022

Att beställa en ny bil och vänta flera månader på leverans – särskilt under rådande omständigheter – kan vara frustrerande. En Tesla-kund i USA väntade åtta månader på sin Model X Plaid, bara för att tacka nej till den har amerikanska MotorTrend rapporterat. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Omaka däck

Den primära anledningen var att bilen i fråga levererades med olika däck fram och bak.

Fram satt det Michelin sulor – Latitude Sport 3 – som är ett sommardäck.

Bak satt det i stället Continental CrossContact LX Sport som är ett åretruntdäck.

Inte nog med att däcken kom från olika tillverkare, men de var dessutom för olika användningsområden.

Eftersom däck är den enda kontakten en bil de facto har med vägen så är det ytterst viktigt att det blir rätt.

Att man får omaka däck på en bil som börjar på 1 587 990 kronor är helt befängt.

Det är möjligtvis något man kan förvänta sig från en skrothög på Blocket.

ANNONS

Det gäller särskilt när det är däck som ska sitta på en elektrisk suv med 1034 hästkrafter.

Ni kan själv föreställa hur mycket åt skogen det kan gå om man har olika greppnivåer fram och bak.

Enligt amerikanska MotorTrend erbjöds ägaren att få rätt däck till bakhjulen vid ett senare tillfälle. Det rapporteras dock om att ägaren tackade nej till det erbjudandet.

Inte bara däcken det var fel på

Utöver att däcken var omaka visade det sig att olika karosspaneler inte satt som de skulle och mären på både interiören och exteriören.

Dessutom var kupén smutsig och behövde städas och tvättas.

Ägaren tackade därför nej till den specifika bilen och väntar således på att få en ny Tesla Model X Plaid i det skick man kan förvänta sig.

Det är inte första gången det skrivs om Teslas problem med kvalitetskontroll och lär heller inte vara sista.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS