I samband med lanseringen av den nya elektriska lastbilen, Tesla Semi, tillkännagav även det amerikanska märket att det kommer att implementera 1 000 kilowatts snabbladdning.
Det rör sig alltså om en megawatt (MW) i effekt, nästan fyra gånger mer än exempelvis en Porsche Taycan.
Till förmån för logistik
När det kommer till elektriska lastbilar, inte minst de som kör långt, måste räckvidd samsas med vikt.
För att få hög räckvidd krävs stora batterier, något som i sin tur kräver en högre vikt. När det kommer till lastbilar är lastkapacitet en viktig aspekt.
Tesla påstår att Semi klarar av att köra 805 kilometer med en tågvikt på 37,2 ton, något som enligt Daimler inte är realistiskt. Framtiden får utröna huruvida så är fallet.
Att kunna ladda det 1 000 kilowattimmar stora batteriet i Tesla Semi kräver rejält med kräm, något den nya generationens Tesla-snabbladdare ska kunna garantera.
Det är en förutsättning för att den elektriska lastbilen ska kunna konkurrera med traditionella lastbilar i ett land där tradare kör en ganska bra bit över 100 knyck.

Tesla satsar på snabbladdning på riktigt
1 Megawatt-laddningen är del av den fjärde generationens Tesla Supercharger och märket insinuerade att det även kommer att finns tillgängligt för Tesla Cybertruck.
Den nya ultrasnabba laddningen ska lanseras nästa år i USA och frågan är om det är något som blir aktuellt för Europa.
Det skulle i sådana fall vara om Cybertruck dyker upp eftersom Semi inte ska säljas på den här sidan Atlanten.
Dessutom finns det ingen anledning till att ha snabbladdare som kan klara upp till en megawatt när exempelvis en Model 3 endast kan ta emot 250 kilowatt.
Läs även: Tesla Semi – Räckvidden omöjlig, enligt Daimler [Dagens PS]
Läs även: Hur långt kommer Scanias elektriska 80-tons-timmerbil? [Dagens PS]