I dag börjar långtradaren Tesla Semi att levereras på den amerikanska marknaden. Med full last och över 37 ton på vågen ska den klara över 80 mil – något som inte är möjligt enligt konkurrenten Daimler.

ANNONS

Vid det här laget var det hela fem år sedan Teslas första transportbil visades upp. Att det tar så lång tid mellan avtäckning och faktisk lansering är inget ovanligt när det gäller den utsläppsfria biltillverkaren från Kalifornien.

Varken nya Tesla Roadster eller den udda form- och namngivna Cybertruck har ju nått ut till några kunder ännu.

Imponerande prestanda

Tesla Semi är utrustad med tre elmotorer, som ska göra att den kan avverka 0-100 på omkring 20 sekunder och klara av branta uppförsbackar utan att tappa fart. Det sistnämnda är något som kan gynna trafikflödet avsevärt.

Viktigare ur ett användarperspektiv är förstås räckviddsfrågan. Tesla menar att Semi utrustad med det större av två batterialternativ kan nå upp till 805 kilometer på en laddning, detta med full last och en totalvikt på 37,2 ton.

När dessa kilometer är slut ska man kunna snabbladda upp till 70 procent på ynka 30 minuter. Att det finns laddinfrastruktur och elnät som möjliggör detta är upp till bevis.

Daimler menar att Tesla ljuger

Häromdagen publicerade Elon Musk en Tweet där han kungjorde att Tesla hade genomfört en körning, och uppnått den påstådda räckvidden, med en vikt på 37,7 ton. Några detaljer kring miljön för testet finns inte att hitta.

I samband med att Semi visades upp för första gången menade Daimlers lastbilschef, Martin Daum, att de hävdade prestandasiffrorna var hittepå, med hänvisning till att fysikens lagar gäller lika mycket i Kalifornien som de gör i Tyskland.

Men vem vet, kanske letade Tesla reda på en rutt med ordentlig fallhöjd. Om så skulle ha varit fallet var ju lasten bara till resultatets fördel.