Ett oväntat samarbete kan komma att påverka framtiden för en av världens största biltillverkare.
Teknik från USA kan ligga bakom alla nya folkbilar


Mest läst i kategorin
En ny plattform från ett amerikanskt elbilsföretag lyfts fram som den framtida grunden för samtliga kommande elbilar från den tyska fordonsjätten, skriver Road & Track.
Detta strategiska drag kan leda till en snabbare utveckling och ökad konkurrenskraft på den växande elbilsmarknaden, samtidigt som det ger den amerikanska partnern ett viktigt ekonomiskt stöd.

Oväntat samarbete kan påverka biljättens elbilsframtid
Samarbetet mellan Volkswagen och Rivian har beskrivits som en viktig händelse för båda företagen inom elbilssektorn. Rivian får ett betydande ekonomiskt tillskott samtidigt som Volkswagen får tillgång till avancerad mjukvara och den så kallade zonalarkitekturen, som är under utveckling.
Enligt en ledande befattningshavare på Rivian kan detta partnerskap få större betydelse för Volkswagen än vad man först trodde, skriver Carscoops.

Samarbetet med Volkswagen ger Rivian nya affärsmöjligheter
Rivian säljer mjukvara och elbilsteknik från VW-samarbetet till andra biltillverkare. Flera intresserade företag har hört av sig. I november investerade
Wassym Bensaid, Rivians mjukvaruchef och medchef för samriskbolaget med Volkswagen, berättade nyligen i en intervju med Yahoo! Finance att alla framtida elbilar från Volkswagen kommer att använda samma plattform som Rivians kommande R2-serie.
Det verkar som att den tyska biltillverkaren ser det som den mest effektiva vägen framåt att dra nytta av sin partners kunskap inom elbilar.
Rivians mjukvaruplattform blir en central del
Bensaid förklarade att ‘R2 är plattformen som faktiskt kommer att ligga till grund för alla framtida elbilsprodukter hos Volkswagen’. Han beskriver det som en ‘modulär, skalbar teknik som vi kommer att implementera i Volkswagens bilmärken’. Han betonar också att detta kommer att ske på ett sätt som ‘fortfarande låter varje märke uttrycka sin egen identitet’.
Varje märke kommer att ha sitt eget användargränssnitt, utseende och känsla, samt egna inställningar för fjädring. Däremot kommer ‘under ytan, fordonets inre delar att optimeras utifrån samma teknik och mjukvaruarkitektur’.
Det är viktigt att förstå att den R2-plattform som Bensaid syftar på verkar vara begränsad till “tekniken” och inte nödvändigtvis den fysiska fordonsplattformen. Volkswagen arbetar redan intensivt med att utveckla sin egen SSP-arkitektur, som har bekräftats ersätta den nuvarande MEB-plattformen och kommer att användas i nästa generation av den elektriska Golf-modellen samt den helt eldrivna suv-modellen T-Roc.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Flera plattformar är fortfarande aktuella för Volkswagen
Samtidigt samarbetar Volkswagen även med den kinesiska biltillverkaren Xpeng i ett annat projekt. Denna plattform, kallad China Electrical Architecture (CEA), syftar till att kraftigt minska kostnaderna jämfört med MEB. Volkswagen räknar med att den kommer att sänka produktionskostnaderna med upp till 40 procent, vilket kan vara ett viktigt steg för att göra deras elbilar mer konkurrenskraftiga i Kina.
Bensaid tillade att ‘R2 är en vidareutveckling av den arkitektur som vi introducerade med våra R1 Gen2-fordon, och vi har lärt oss mycket som har införlivats i hur vi tillverkar R2 ur ett tekniskt, ingenjörsmässigt och tillverkningsmässigt perspektiv’. Han uttryckte också stor nöjdhet med ‘mognaden hos R2 jämfört med var R1 befann sig’.
Produktionen av Rivian R2 är för närvarande planerad att starta under andra halvan av 2026, följt av den mindre och mer prisvärda R3-serien. Genom att Volkswagen satsar på samma mjukvarugrund hoppas båda märkena att en gemensam bas kan ge stordriftsfördelar, snabbhet och flexibilitet för ett brett utbud av elfordon, enligt Yahoo! Finance.

Därför är norrlänningarna extra sugna på elbilspremien
En ny undersökning visar att svenskar välkomnar ett elbilspremien för elbilar, speciellt de som bor på landsbygden och har lägre inkomster. Detta stöd på
Missa inte:
Alla kan hjälpa till att bekämpa invasiva lupiner. News 55
Så delar svenska par på ekonomin – och undviker bråk om pengar. E55
Bankernas kontorshunger skakar Londons fastighetsmarknad. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.