Sverige får ny standardbensin med högre grad biomedel i, från och med den 1 augusti i år. Det kan leda till högre bensinpriser.

För att minska koldioxidutsläppen anger den så kallade reduktionsplikten hur mycket biobränslen som ska blandas i bensin och diesel. Från och med 1 augusti kräver reduktionsplikten sex procent mindre koldioxidutsläpp.

För att möta detta introduceras en ny standardbensin i Sverige, E10. De flesta bilar klarar av den nya bensinen, men den gamla varianten kommer finnas kvar för äldre bilar som inte klarar av den högre blandningen.

”Hela 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5”, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden till Teknikens värld.

Biobränslen är dyrare än bensin, vilket kan leda till en prisökning. Men det är för tidigt att säga, enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige.

”Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset”, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

ANNONS
ANNONS

Flera EU-länder har redan infört E10-bensin, och USA har haft det länge. Bytet av bensin kommer att pågå under en längre tid under hösten, då det är mycket bränsle i systemet som ska bytas ut.

Läs mer: Sverige dumpar fossila bilar i utlandet