Dagens PS

Svenska elbilen som kostar 100 000 kronor

Luvly 0
Luvly 0 kostar från 10 000 euro. (Foto: Luvly)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 maj 2023Publicerad: 15 maj 2023

Elektrifieringen har gett upphov till att en rad nya aktörer penetrerar olika delar av bilvärlden. Nu har ett svenskt företag lanserat sitt svar på en mopedbil – Luvly 0.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det nystartade svenska företaget – Luvly – vill ta sig an segmentet för lätta elfordon med ett nytänkande koncept.

Det är med modellen Luvly 0, som räknas som en fyrhjuling, som man vill revolutionera mobilitetsbranschen.

Det rapporterar brittiska Autocar.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23 

Luvly 0

Luvly 0 kommer från ett svenskt företag. (Foto: Luvly)

Likt en Ikea-byggsats

Tanken är att bilen ska skeppas i platta förpackningar à la Ikea, vilket i sin tur gör den billigare att tillverka.

Bilarna byggs dock inte av slutkunden, men kan färdigställas närmre potentiella köpare, som i sin tur driver ner kostnaderna.

ANNONS

Det mest revolutionerande med den lilla elbilen är att den konstrueras från flera delar som i sin tur sätts ihop med aluminiumfästen.

Det innebär även att bilen kan transporteras helt platt och att det i en vanlig container kan få plats med 250 bilar, att jämföra med endast 20 monterade bilar.

Luvly 0

Luvly 0 är oerhört välpaketerad. (Foto: Luvly)

ANNONS

Senaste nytt

Luvly 0 riktig lättviktare

Luvly 0 väger blott 400 kilogram och är endast 2,7 meter lång med ett bagageutrymme på hela 269 liter. För jämförelsens skull har en Mini Cooper Cabriolet ett bagageutrymme på 160 liter.

Toppfarten sägs vara 90 kilometer i timmen med en räckvidd på 10 mil.

Luvly 0

När Luvly 0 lanseras har inte kommunicerats. (Foto: Luvly)

Ett steg in i elektrisk mobilitet

ANNONS

Den nya elbilen ska kosta från 100 000 kronor och priset kan pressas rejält, bara man får upp en volym på tillverkningen.

Håkan Lutz, mannen bakom Luvly, vill inte gå in på när Luvly 0 kommer att börja tillverkas och förklarar att det finns många småföretag som lovat allt och lite till men inte lyckats leverera.

Ifall konceptet blir verklighet återstår att se.

Läs även: Så lätt välter mopedbilar i en kurva
Läs även: 78 procent stör sig på mopedbilar
Läs även: Debatt – de vill förbjuda mopedbilar  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS