Dagens PS

78 procent stör sig på mopedbilar

Mopedbil
78 procent stör sig på mopedbilar med 11 procent anser att de bakom ratten är "bortskämda ungar". (Foto: Lorenzo Fustaino)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 sep. 2022Publicerad: 26 sep. 2022

Mopedbilar, enligt många ansedda rullande bromsklossar, har blivit en allt vanligare syn på vägarna. Det visar sig att hela 78 procent av trafikanter stör sig på de långsamma åkdonen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är försäkringsbolaget Gjensidige som gjort en undersökning med hjälp av Kantar Sifo.

I slutet av förra året fanns det 16 000 registrerade mopedbilar i Sverige.

Även om de är populära främst bland rikets ungdomar, är det många som minst sagt går upp i taket när de hamnar bakom de små bilarna med LGF-skyltar.

En fråga om trafiksäkerhet

Enligt undersökningen anser 22 procent att de inte stör sig alls.

Det är främst den lägre hastigheten som är katalysatorn för ilskan bland trafikanter.

60 procent uppger att den låga hastigheten ställer till det på exempelvis 50-vägar.

46 procent anser att de är så långsamma att det blir trafikfarligt medan 24 procent anser att mopedbilar är i vägen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Farliga omkörningar på grund av mopedbilar

Den irritation som mopedbilarna ligger till grund för leder till en rad farliga omkörningar menar Gjensidige Försäkring.

Maxfarten på mopedbilarna är 45 kilometer i timmen vilket leder till att trafikanter i riktiga bilar tar onödiga risker.

34 procent tycker att mopedbilsförare inte har riktigt körkort och därför saknar trafikkompetens.

29 procent tycker att mopedbilar är dåliga på att släppa förbi snabbare fordon medan 11 procent tycker att de som kör mopedbil är ”bortskämda ungar”.

Ömsesidig hänsyn

Mopedbilar får framföras på vägar med en hastighet på upp till 100 kilometer i timmen, vilket med hänsyn till toppfarten på 45 knyck, uppenbarligen medför vissa risker.

Oavsett trafikslag är det ömsesidig hänsyn som gäller i trafiken, vare sig man förespråkar användandet av plastbilarna eller inte.

ANNONS

Oavsett bidrar det till ökad körvana vilket är gynnsamt för framtida körkortstagare men att trafikanter överlag irriterar sig är knappast förvånande. 

Läs mer: Debatt – de vill förbjuda mopedbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS