Nu för tiden känns det kanske inte som att bilar på styltor är precis lika hett som för ett par år sedan. Jag skulle dock vilja skylla det på att det konstanta snacket har avtagit rejält. Med det sagt kryllar bilvärlden fortfarande av crossovers och SUVar från näst intill samtliga märken, inte minst från Ferrari inom kort

ANNONS

Var vänder man sig då idag om man suktar efter en upphöjd upplevelse utan tak? Nissan Murano är sedan länge bortom oss och för Range Rover Evoque gäller detsamma (för att inte nämna dess höga prislapp). 

Volkswagen fyllde avsaknaden med en cabbad version av folkfavoriten T-Roc som de nu har givit en ansiktsbehandling.

Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade T-Roc Cabriolet, marknadens enda giftermål mellan crossover och cab.

Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line (2022)
Motor:
 1,5-liters 4-cylindrig bensinmotor, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1 540 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4268/1811/1522mm
Pris: 393 900 SEK (testbil cirka 481 500 SEK)

Volkswagen T-Roc Cabriolet front
Foto: Morgan Petri

Finn fem fel

Volkswagen har i och med uppdateringen av samtliga T-Roc-modeller gett ett diskret lyft till en redan kompetent och uppskattad modell.

Det är lite som fallet med iPhonen som aldrig riktigt hinner kännas utdaterad innan nästa års modell introduceras. 

Volkswagen T-Roc Cabriolet framifrån
Man har gett T-Roc ett ansiktslyft (Foto: Morgan Petri)

Tyskarna valde noga ut förändringar när de designade såväl exteriör som interiör. Exteriören som i stort har behållits, vilket är ett stort plus, är snygg och har en ny ljusramp i grillen som tillsammans med varselljus från R-varianten och kromade fejk-utblås för designen in i nutiden. 

ANNONS
ANNONS
Volkswagen T-Roc Cabriolet bak
Nya utblås och en uppdaterad stötfångare moderniserar modellen (Foto: Morgan Petri)

På insidan har man ryckt ut skärmen ur mittkonsolen och satt den högre upp, nästan ovanpå instrumentbrädan.

Enligt mig förstör det den snygga obrutna brädan och ser ut lite som en eftertanke. 

Interiört har man uppdaterat ratt och mittkonsol (Foto: Morgan Petri)

Följaktligen behöver man dock inte flytta ögonen precis lika långt från vägen, vilket gör det marginellt lättare att navigera genom menyerna, som är tillräckligt intuitiva. 

Till uppdateringarna hör även att Android Auto och Apple CarPlay kan användas trådlöst vilket fungerar utmärkt.

Tyvärr har ratten moderniserats med hemska pianolackade knappar och man vet aldrig om man lyckats träffa det man vill.

Volkswagen T-Roc Cabriolet ratt
T-Roc har fått en ny ratt (Foto: Morgan Petri)

Slutligen finner man nu ett härligt digitalt kluster bakom ratten som standard och smarta LED-strålkastare framtill.

Har man haft T-Roc Cab på önskelistan hittills så måste man vara kinkigare än en fjortis från Lidingö för att uppdateringarna ska avkvalificera den nya.

En udda fågel

Cabben i modellutbudet är högst unik och genuint bra på att vara en cab.

ANNONS
ANNONS

En tyst och isolerad färd kan på under 10 sekunder bli en solbadande resa, om vädret tillåter.

Så fort man ser en familjär crossover med två långa dörrar och taket avlägsnat vet man att det är något utöver det gamla vanliga.

Volkswagen T-Roc Cabriolet sida
Foto: Morgan Petri

När det kommer till alternativ av drivlina och köregenskaper har man inte ändrat på något vilket betyder att den 150 hästar starka fyran är det man får nöja sig med.

Motorn är långt ifrån inspirerande ljudmässigt, mindre än den svagare trepipen som återfinns i vanliga T-Roc.

I kombination med DSG-lådan skapar de ändock en sofistikerad –  om än vardaglig – upplevelse.

Det problem som återfinns är att cabben känns bestämt framhjulsdriven, vilket den förvisso är.

Chassit är inställt åt det något sportigare hållet och imponerar på kurviga landsvägar, men begränsas något enormt av drivningen på framhjulen om man pressar på.

Volkswagen T-Roc Cabriolet bak
Foto: Morgan Petri

Summan av kardemumman

I T-Roc Cabriolet möts man av motsägelser runt varje hörn. En drivlina som hör hemma i skånska pendlarbilar paras med ett långt mer inspirerande chassi. En crossover med dragkrok som inte gärna tar sig an varken skogsvägar eller IKEA-besök likaså. En prislapp som kryper sportversionen T-Roc R i hälarna, utan att komma nära prestandamässigt. Men det betyder inte att den är dålig.

ANNONS
ANNONS

Konsekvensen blir den att målgruppen är någorlunda nischad och det visar sig kvickt vilka som slänger en extra blick när man är ute och kör: seniorer.

När barnen är ur bilden och man bara behöver plats för weekend-packningen är praktikaliteten optimal. Vidare är insteget bekvämt och komforten hög. Med endast två dörrar och avsaknaden av tak blir upplevelsen dessutom förgylld.

Ett klockrent recept för två glassiga pensionärer, det är vad T-Roc Cab är.

Dagens PS intryck av nya Volkswagen T-Roc Cab

Slutbetyg: 3,5/5

Nya T-Roc Cab är högst unik på dagens bilmarknad. Inget kan påstå sig konkurrera med den och därför kan man varken kritisera eller jämföra.

I grunden är det dock en bra bil, och en helt klart unik upplevelse.