En studie av en analysfirma visar att det kostar mer att serva elbilar än bensinbilar. Gapet minskar dock med tiden.

ANNONS

Under en femårsperiod har analysfirman We Predict analyserat förhållandet mellan bensinbilar och elbilar. Studier på data från 19 miljoner bilar från 2016 till 2021 där de jämfört skillnaden i servicekostnaderna.

Studien visar att elbilarna kostar 2,3 gånger mer än de bilar som är fossildrivna, efter tre månader. Efter ett år har elbilarna knappat in avståndet och kostar 1,6 gånger så mycket än den bensindrivna motsvarigheten.

Längre tid på verkstad

Studien visar också att en servicetekniker tar dubbelt så lång tid på sig att diagnostisera problem med en elbil, det tar 1,5 gånger längre till att laga felen. Arbetskostnaden är 1,3 gånger högre för de eldrivna alternativen.

”Vi är glada att kunna släppa den första rapporten baserad på miljontals riktiga servicedetaljer, i stället för på konsumentklagomål, säger James Davies, vd och grundare av We Predict i ett pressmeddelande.

Skillnad på elbil och elbil

Det är stor skillnad på olika modeller bland elbilarna. Ford Mustang Mach-E var en av bilarna som gjorde bäst i från sig i undersökningen. Underhållskostnaden låg på 801 kronor per Mach-E efter tre månader. Jämför det med Audi e-tron, som kostade hela 3 153 kronor per bil i underhåll.

”Det var väntat att delar till mer luxuösa importerade märken skulle vara betydligt dyrare än icke premiumbilar. Men det är inte bara delarna som driver upp kostnaderna. Vissa bilar är bara en större utmaning att reparera, säger Renee Stephens, vice vd för We Predict i Nordamerika.

ANNONS
ANNONS

Nästa studie kommer We Predict med en rapport för hur det ser ut efter tre års ägande av elbilar jämfört med bilar som driva med fossila bränslen.

Läs mer: Mercedes 230 SL Pagoda – en bil som berör