BILTEST: Seat Leon Sportstourer FR
Volkswagens spanska syskon fortsätter att imponera med den ena snygga, körglada och välbyggda modellen efter den andra. Femdörrars-modellen med 150 hk mildhybrid imponerade tidigare i år och nu var det dags för storlastaren med större bagageutrymme än Volvos populära bilar.

Snygg och praktisk design borde tilltala svenska bilköpare. (Foto: Håkan Nilsson)

Seat har haft en bra tillväxt i Sverige de senaste två åren, trots att de oförtjänt hamnar rejält efter Volkswagen med samma teknik och produktionskvalitet. Måhända det handlar om, i vanlig ordning, svenska bilköpares förkärlek till det märken som de flesta andra köper och förlegade förutfattade meningar om varumärket. Kanske borde de lyssna lite mer på vad vi motorjournalister säger och öppna upp för förändringar, ofta till det bättre.

Sportig design som döljer en av marknadens mest praktiska bilar. (Foto: Håkan Nilsson)

När nu Seat lanserar en ny generation av den i Europa så populära Leon, så borde rimligtvis orderböckerna börja fyllas, framförallt när modellen i grunden är samma som senaste generationen Golf, men något större billigare, roligare och i min personliga mening snyggare. Eftersom Sverige är ett utpräglat kombiland så platsar kanske nya Seat Leon Sportstourer bättre in på våra praktiska krav än den femdörrars modell jag testade tidigare.

620 liter med baksätet uppfällt är det inte många bilar som slår. 1.600 liter med det nedfällt. 8foto: Håkan Nilsson)

Det är från C-stolpen (bakom baksätet) som vi hittar den stora skillnaden jämfört med femdörrars-modellen. Här huserar ett bagagerum som är större än någon av de modeller som toppar den svenska registreringsstatistiken. Trots den kompakta exteriören så lastar Seat Leon Sportstourer FR hela 620 liter med baksätet uppfällt. Det är 60 liter större än bl.a. Volvo V90 och hela 91 liter större än Volvo V60, två svenska storsäljare. Med baksätet nedfällt så sväljer Seat Leon Sportstourer FR 1.600 liter.

En förarmiljö som hämtat det mesta från nya VW Golf men gjort det mesta snyggare. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört är Sportstourer FR identisk med femdörrarsmodellen jag körde tidigare. Samma sköna förarmiljö och rymliga baksäte. Även under huven är det samma kvicka 150 hk mildhybrid som känns kvickare än storebror Golf. Det är lite märkligt att Seat lyckas med konststycket att göra bilarna trevligare att köra med samma teknik. Jag ser fram emot laddhybrid-versionen som kommer senare i höst och som har samma teknik som den trevliga Golf eHybrid som jag testade i Wolfsburg förra veckan. Den artikeln kommer senare under veckan.

ANNONS
ANNONS
Ett baksätesutrymme där även mina 197 cm får plats. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Seat Leon Sportstourer FR är en av mina fem kandidater till AUTOBEST Best Buy Car därför att den har alla ingredienser som de flest svenska konsumenter söker. Den är snygg, har en härlig körkänsla, genomgående hög kvalitet och är mer praktisk än de märken som de flesta svenska bilköparna väljer. Att välja en Seat Leon Sportstourer är ingen chansning utan ett smart val för både tjänstebilsförare och familjer.

Som svensk medlem i internationella AUTOBEST-juryn så är inte valet så svårt när det gäller värde för pengarna. (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation och pris

SEAT Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 DSG Mild-Hybrid FR
Motor: 1.5 liters 4-cyl turboladdad e-TSI bensinmotor med mildhybrid
Effekt: 150 hk och 400 Nm vridmoment
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,7 sekunder och toppfarten är 221 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 5,9 l/100km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 133 g/km

Bagageutrymme: 620-1.600 liter
Vikt: 1.516 kg
Dragvikt: 1.500 kg

Pris FR från: 286.900 kr (kampanjpris 276.900 kr)
Testbilens pris: 362.600 kr
Årskatt år 1-3: 3.722 kr
Förmånsvärde från: 1.846 kr netto

Läs mer om Seat Leon Sportstourer här.