Tillverkning och försäljning av cabriolet går mot sitt slut när biltillverkarna satsar elektriskt. 

ANNONS

Cabriolet – stjärnan i otaliga Hollywoodrullar, eller den perfekta bilen för sommaräventyret, håller på att tyna bort när bilindustrin satsar elektriskt och på mer robusta sportfordon.

I USA talar försäljningssiffrorna sitt tydliga språk där klassiker som Ford Mustang cabriolet har rasat till färre än 100 000 årliga fordon, tillsammans med andra kändisar utan tak som Chevrolet Camaro, skriver CNBC.

Kostnadsökningar för cabriolet

Bakom nedgången ligger förutom elsatsningen även soltak på många bilar, och generella kostnadsökningar för cabriolet.

Varken biltillverkarna eller konsumenterna visar lika stort intresse för de taklösa bilarna längre menar Stephanie Brinley, fordonsanalytiker på S&P Global Mobility.

”I övergången till elfordon, och var biltillverkarna lägger sina pengar, så går de helt enkelt inte till cabriolet”, säger hon.

Skurit ner på antalet modeller

Tillverkarna har även skurit ner på antalet modeller av cabrioleter och roadsters — tvåsitsiga fordon med löstagbara tak. Minskningen är från 29 modeller 2011 till 23 modeller 2019.

Haartz, som är den globala ledaren inom material till löstagbara tak, rapporterar att den nedåtgående trenden sker globalt och inte bara i USA.

”Vad vi ser just nu är att elektrifieringen tar bort ännu mer från cabrioletvärlden”, säger Phil Hollenbeck, planeringschef på Haartz.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt ökar priserna för taklösa bilar, särskilt på sistone genom de utbredda leveransproblemen. Enligt analysföretaget J.D. Power så har genomsnittspriset för en cabriolet ökat från omkring 45 000 dollar 2011 till drygt 70 000 dollar förra året.

Elbilar utan tak

Samtidigt har biltillverkarna emellertid börjat blicka mot hur de kan producera elbilar utan tak. Ford Mustang har redan avslöjat en elektrisk version på sin cab och Polestar är på väg att göra det samma.

Läs även: Äntligen en eldriven cabriolet – den perfekta sommarbilen! [Dagens PS]